De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 24 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Zwartrijders
verdwijnen
door controle

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

   
 

AMSTERDAM - Door scherpe controle in de Amsterdamse metro is het aantal zwartrijders gedaald van 25 naar 2,5 procent. Omdat reizigers nog voordat zij het perron betreden te maken krijgen met controles op geldige vervoerbewijzen, blijken zij op grote schaal een strippenkaart te kopen.

Daarom heeft het GVB besloten door te gaan met grootscheepse controle-acties, totdat in 2003 alle stations worden afgesloten met tourniquets. Met de invoering van deze elektronische controlepoortjes moet het zwartrijden tot helemaal nul worden gereduceerd.

De daling van het aantal zwartrijders in Amsterdam blijkt uit de grootschalige controles die het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) onlangs id hield. Ondersteund door de Amsterdamse politie en de dienst Stadstoezicht werden de afgelopen maanden in totaal 280.000 reizigers gecontroleerd op het bezit van een geldig kaartje.

Vorige week werd een voorlopig laatste massale actie uitgevoerd. Ditmaal was metrolijn 53, de zogenoemde Gaasperplaslijn, aan de beurt. Op alle stations langs het traject werden ingangscontroles gehouden. Hierbij zijn rond de 80.000 mensen gevraagd naar een vervoerbewijs.

Vervolgens zorgden acht teams, bestaande uit GVB'ers, politiemensen en toezichthouders, voor controle van nog eens 16.500 mensen op de perrons en in de metro zelf. Van deze laatste groep hadden slechts vierhonderd personen geen geldig bewijs, 2,5% dus.

"De mensen werden voor de perrons aangesproken of ze een kaartje hadden. Zo niet, dan konden ze die alsnog gaan halen. Het ging ons niet om de boetes, maar om mensen te bewegen een kaartje te kopen. Had iemand eenmaal in de metro nog geen ticket, dan werd wel een boete uitgeschreven," aldus Petra Faber van het Gemeentevervoerbedrijf.

"Slechts 2,5% was hardleers. Het bewijst dat controles vóór de perrons zeer effectief zijn. Daarom willen we ook in 2003 alle metrostations afsluiten met tourniquets. Nu zijn de stations allemaal open en daarom reizen er zoveel mensen zwart. Totdat de tourniquets er staan zullen we dan ook doorgaan met de grote controles."

Naast het zwartrijden wordt door het GVB, Stadstoezicht en de politie ook de agressie in de metro keihard aangepakt. Mensen lopen tegen de lamp als ze niet over een geldig kaartje beschikken, maar daarnaast worden ook personen die voor overlast zorgen op de bon geslingerd.

Inmiddels zijn er drie van dergelijke acties gehouden. Een paar weken nadat het schoolseizoen van start was gegaan, in september en vorige week. "Het is duidelijk dat die controles effect sorteren", aldus een woordvoerder van Stadstoezicht. "In de buurten waar we actief zijn is in die periode geen strippenkaart meer te krijgen..."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 24 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.