De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 20 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Van Vollenhoven noemt situatie onaanvaardbaar
NS-reizigers voelen
zich onveilig

door Dominique Weesie

   
 

UTRECHT - Reizigers voelen zich vaak onveilig in treinen en op stations. Hetzelfde geldt voor machinisten en conducteurs. Dat stelt mr. Pieter van Vollenhoven namens de Stichting Maatschappij Veiligheid en Politie (SMVP). Hij noemt de huidige veiligheidssituatie bij de Spoorwegen zelfs "onaanvaardbaar."

Uit onderzoek van de SMVP blijkt dat één op de drie reizigers zich onveilig voelt op het station. In de trein geldt dit voor één op de zes passagiers. Volgens de SMVP moet de conducteur dan ook weer de wijkagent worden in de trein en mogen stations niet langer "het afvoerputje van de problemen" zijn.

Rondje om kerk

"De conducteur moet terug op een voetstuk en bij voorkeur op een vast traject gaan rijden", aldus Van Vollenhoven. Op die manier leert de conducteur zijn veiligheidspartners beter kennen en is hij minder anoniem.

Het lijngebonden werken beter bekend als het gewraakte rondje om de kerk is tegen het zere been van onder meer de radicale personeelscollectieven in ons land. Zij hebben altijd gesteld dat het rijden op een vast traject de agressie alleen maar in de hand zou werken.

NS heeft met het huidige dienstrooster het aantal treinseries per standplaats al fors beperkt, maar NS-topman Huisinga wil voorlopig niets weten van het inzetten van zijn conducteurs op een enkele trein. "Wij hebben afspraken gemaakt met de vakbonden en ik zie geen reden daar vanaf te wijken."

De NS-topman zegt overigens wel de gevoelens van onveiligheid onder zowel het rijdend personeel als de reizigers te kennen. Ook geeft Huisinga toe dat de gevoelens van onveiligheid mede worden gevoed door de frustratie bij reizigers over de dramatische punctualiteit van het spoorbedrijf. "Al denk ik dat we het dieptepunt zo langzamerhand wel hebben gehad."

Hekken

Net als Van Vollenhoven pleit Huisinga voor snelle maatregelen en wijst op de afspraken die inmiddels zijn gemaakt met de ondernemingsraad en de vakbonden. "Zo investeren wij nu al jaarlijks honderd miljoen gulden in het verbeteren van de veiligheid voor personeel en passagiers", aldus de NS-directeur, die ook veel zegt te verwachten van de invoering van de chipkaart en het met hekken afsluiten van de stations. "Het zal de veiligheid zeker ten goede komen."

Desondanks wil Van Vollenhoven dat gemeenten, politie en NS binnen enkele maanden gezamenlijk met een plan van aanpak komen. Huisinga op zijn beurt stelt dat er vrijwel dagelijks overleg wordt gevoerd met deze partijen. "Het is immers niet alleen en NS-probleem, maar een maatschappelijke verloedering waar ook de NS last van heeft. De zorg voor veiligheid moet dus ook niet stoppen op het station. Wat ons betreft verloopt de hele reis van de klant, aangenaam en prettig."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 20 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.