De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 20 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  ANWB en Bovag eisen maatregelen Netelenbos
'Al het geld antifileplan
moet worden besteed'

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie

   
 

DEN HAAG - De Bovag en de ANWB eisen van minister Netelenbos (Verkeer) dat de door haar toegezegde tien miljard gulden voor het prestigieuze antifileplan tot op de cent toe op tafel komt. Beide organisaties reageren hiermee op het bericht in deze krant dat een groot deel van het geld in rook dreigt op te gaan door fors stijgende kosten.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam, na het doorlichten van het Bereikbaarheidsoffensief (BOR) van de bewindsvrouw. De belangrijkste conclusie hiervan is dat er ernstig mag worden getwijfeld aan de realisatie hiervan.

Een groot aantal factoren zorgen volgens het VU-onderzoek voor zoveel extra kosten dat een belangrijk deel van de projecten uit het BOR zelfs niet kan worden uitgevoerd wanneer het kabinet niet snel over de brug komt met een compensatie. Op het programma staan onder meer de aanleg van een tweede Coentunnel en een forse investering en verbetering van het openbaar vervoer.

De Bovag zegt geschrokken te zijn van de uitkomsten en eist maatregelen van minister Netelenbos. Samen met onder meer VNO/NCW, ANWB, RAI, Transport en Logistiek Nederland en MKB heeft de Bovag lang gestreden voor een forse verbetering van de doorstroming in ons land. "Ons is destijds tien miljard gulden toegezegd en die moet er ook komen", aldus woordvoerster G. Jansen.

De ANWB gaat ervan uit dat de plannen die hun zijn voorgespiegeld ook allemaal worden gerealiseerd. "Het is zeer belangrijk voor de bereikbaarheid van de Randstad. Het is aan de minister om ervoor zorg te dragen dat, eventueel met een compensatie, het BOR wordt uitgevoerd", stelt zegsman A. Vonk.

Volgens de Bovag zijn de afspraken gemaakt toen er 6,4 miljoen auto's in ons land rondreden. Jansen: "Inmiddels zijn dat er 6,6 miljoen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat door allerlei stijgende kosten die tien miljard langzaam maar zeker verdampt. De overheid krijgt dit jaar 29 miljard gulden binnen aan verkeersbelastingen, dus die compensatie moet hier gemakkelijk vanaf kunnen."

Het ministerie wil nog niet inhoudelijk reageren op het rapport. Via haar woordvoerder laat Netelenbos weten het rapport pas gisteren te hebben ontvangen, maar nog geen tijd te hebben gehad om het te bestuderen. Wel gaat de bewindsvrouw ervan uit dat de jaarlijkse indexering afdoende is om de stijgende kosten op te vangen. "Bovendien heeft het plan een looptijd van tien jaar waarbij de ervaring leert dat mee- en tegenvallers in zo'n lange periode elkaar doorgaans in evenwicht houden."

Vianed, opdrachtgever van het VU-onderzoek, stelt echter dat de opstellers in het rapport allang rekening hadden gehouden met de jaarlijkse compensatie voor de prijsstijging. "Dat verhaal gaat dus niet op", stelt H. Dragt van de branche-organisatie voor wegenbouwers. De VVD en CDA willen eveneens duidelijkheid van de minister. Deze heeft toegezegd er tijdens de komende begrotingsbehandeling op terug te zullen komen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 20 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.