DEN HAAG - De Bovag en de ANWB eisen van minister Netelenbos (Verkeer) dat de door haar toegezegde tien miljard gulden voor het prestigieuze antifileplan tot op de cent toe op tafel komt. Beide organisaties reageren hiermee op het bericht in deze krant dat een groot deel van het geld in rook dreigt op te gaan door fors stijgende kosten.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam, na het doorlichten van het Bereikbaarheidsoffensief (BOR) van de bewindsvrouw. De belangrijkste conclusie hiervan is dat er ernstig mag worden getwijfeld aan de realisatie hiervan.
Een groot aantal factoren zorgen volgens het VU-onderzoek voor zoveel extra kosten dat een belangrijk deel van de projecten uit het BOR zelfs niet kan worden uitgevoerd wanneer het kabinet niet snel over de brug komt met een compensatie. Op het programma staan onder meer de aanleg van een tweede Coentunnel en een forse investering en verbetering van het openbaar vervoer.
De Bovag zegt geschrokken te zijn van de uitkomsten en eist maatregelen van minister Netelenbos. Samen met onder meer VNO/NCW, ANWB, RAI, Transport en Logistiek Nederland en MKB heeft de Bovag lang gestreden voor een forse verbetering van de doorstroming in ons land. "Ons is destijds tien miljard gulden toegezegd en die moet er ook komen", aldus woordvoerster G. Jansen.
De ANWB gaat ervan uit dat de plannen die hun zijn voorgespiegeld ook allemaal worden gerealiseerd. "Het is zeer belangrijk voor de bereikbaarheid van de Randstad. Het is aan de minister om ervoor zorg te dragen dat, eventueel met een compensatie, het BOR wordt uitgevoerd", stelt zegsman A. Vonk.
Volgens de Bovag zijn de afspraken gemaakt toen er 6,4 miljoen auto's in ons land rondreden. Jansen: "Inmiddels zijn dat er 6,6 miljoen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat door allerlei stijgende kosten die tien miljard langzaam maar zeker verdampt. De overheid krijgt dit jaar 29 miljard gulden binnen aan verkeersbelastingen, dus die compensatie moet hier gemakkelijk vanaf kunnen."
Het ministerie wil nog niet inhoudelijk reageren op het rapport. Via haar woordvoerder laat Netelenbos weten het rapport pas gisteren te hebben ontvangen, maar nog geen tijd te hebben gehad om het te bestuderen. Wel gaat de bewindsvrouw ervan uit dat de jaarlijkse indexering afdoende is om de stijgende kosten op te vangen. "Bovendien heeft het plan een looptijd van tien jaar waarbij de ervaring leert dat mee- en tegenvallers in zo'n lange periode elkaar doorgaans in evenwicht houden."
Vianed, opdrachtgever van het VU-onderzoek, stelt echter dat de opstellers in het rapport allang rekening hadden gehouden met de jaarlijkse compensatie voor de prijsstijging. "Dat verhaal gaat dus niet op", stelt H. Dragt van de branche-organisatie voor wegenbouwers. De VVD en CDA willen eveneens duidelijkheid van de minister. Deze heeft toegezegd er tijdens de komende begrotingsbehandeling op terug te zullen komen.