De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nauwere band
KLM en Malev

   
 

SCHIPHOL - De KLM en de Hongaarse nationale luchtvaartmaatschappij Malev gaan hun bestaande samenwerking verder uitbreiden. Vooral voor Malev betekent de versterking van de relatie een belangrijke stap om tot een wereldwijd netwerk te gaan behoren.

De beide maatschappijen doorbraken met hun aankondiging gisteren als eersten de negatieve spiraal waarin de luchtvaart zich bevindt sinds de terreuraanslagen in de Verenigde Staten.

De KLM liet recent weten dat er momenteel geen onderhandelingen gaande zijn met betrekking tot het zoeken naar een sterke partner in Europa. Wel beaamt de luchtvaartmaatschappij dat consolidatie onder druk van de huidige omstandigheden eerder versneld dan vertraagd zal worden.

De samenwerking maakt het mogelijk dat Malev ook bij de bestaande KLM-alliantie met Northwest kan aansluiten. Voor de KLM blijft British Airways de gedoodverfde nieuwe Europese partner, Air France is een tweede kandidaat voor een wereldwijde alliantie, waarin één of wellicht meer Amerikaanse partners een cruciale rol zullen gaan spelen.

KLM heeft nu al jarenlang een transatlantisch pact met Northwest Airlines. British Airways werkt minder nauw samen met American Airlines. In beide gevallen wordt wisseling van partner na de terreuraanslagen en de economische gevolgen voor de luchtvaartindustrie niet langer volledig uitgesloten.

"Alles is door de gevolgen van de aanslagen volledig op z'n kop gezet en anders geworden. Het kaf is van het koren gescheiden. Veel zal afhangen van de overheidsmaatregelen en de staatssteun die wel of niet gaat volgen", luidt bij verschillende kandidaat-partners de unanieme analyse.

Het principeakkoord voor de samenwerking tussen Malev en KLM werd in Boedapest ondertekend in het bijzijn van minister Annemarie Jorritsma (Economische Zaken) en haar Hongaarse ambtgenoot dr. István Stumpf. De Hongaars-Nederlandse luchtvaartalliantie, die ook aansluiting bij het wereldnetwerk met daarin de KLM zal krijgen, is voor de KLM van betekenis voor een goed netwerk in Oost-Europa.

De bestaande gezamenlijke vluchten van Malev en KLM tussen Boedapest en Schiphol, onder gelijke vluchtnummers, worden nu als eerste verder uitgebreid met vluchten naar bestemmingen 'achter' de thuishavens van beide maatschappijen. Ook de spaarsystemen voor vaste passagiers, de zogenaamde loyaliteitsprogramma's, worden op elkaar afgestemd en de verkoop- en marketing-activiteiten zullen in een aantal markten gezamenlijk worden aangepakt.

Passagiers zullen overigens pas iets van de geïntensiveerde samenwerking gaan merken in de eerste helft van 2002.

"De versterkte band met Malev verzekert de KLM van een sterkere strategische positie in Centraal- en Oost-Europa. Het geeft ons toegang tot veel nieuwe markten", zei KLM-directeur passage Henny Essenberg. "Het is bovendien een sterke impuls voor de verdere ontwikkeling van ons knooppunt Schiphol."

Malev, opgericht in 1946, is een relatief jonge luchtvaartmaatschappij. De vloot bestaat uit 18 Boeings, waarvan slechts 2 767'ers voor de langere afstanden, en 6 Fokker 70's. Malev onderhoudt verbindingen naar 43 steden in 35 landen. KLM is één van de oudste maatschappijen ter wereld, opgericht in 1919 en met een vloot van 117 toestellen. Het netwerk telt 350 bestemmingen in meer dan 80 landen op alle continenten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.