De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 16 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Rijexamen fluitje van een cent

door Dominique Weesie

   
 

NIJMEGEN - De kans om je rijbewijs in één keer te halen is twee keer zo groot wanneer je het examen in stapjes aflegt. Dat blijkt uit een zojuist afgeronde proef met het zogenoemde module-rijbewijs. Van alle kandidaten wist 83 procent zijn of haar rijbewijs in één keer te bemachtigen. Landelijk ligt dit gemiddelde op 'slechts' 44 procent.

De spectaculaire resultaten zijn gisteren overhandigd aan minister Netelenbos (verkeer). Eind dit jaar volgt een tweede experiment. De bewindsvrouw is zo enthousiast over de resultaten dat zij hiervoor inmiddels al geld heeft toegezegd. Wanneer ook deze proef slaagt, zal het stappenrijbewijs binnen enkele jaren landelijk worden ingevoerd. Zo heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bevestigd.

Bij de nieuwe opleiding moet de automobilist vijf examens afleggen alvorens in het bezit te komen van het roze papiertje. Daarnaast krijgt de cursist een slipcursus, moet hij kunnen kaartlezen en wordt meer aandacht besteed aan zuinig rijden.

Lesblokken

De opleiding in stappen berust op een viertal lesblokken, waarvoor telkens bij het CBR een toets moet worden afgelegd. In eerste instantie wordt de cursisten geleerd het voertuig te bedienen en te beheersen. Wanneer hiervoor een deelcertificaat is behaald, volgt module twee. Deze richt zich volledig op de bijzondere verrichtingen zoals het inparkeren, de hellingproef, maar ook het remmen bij hoge snelheid. Ook dit blok wordt afgesloten met een tussentijdse toets bij het CBR.

In de derde module ligt de nadruk op het rijden op autosnelwegen. Na dit deelcertificaat moet de leerling zelfstandig kunnen rijden. De nieuwe rijopleiding doet er in de vierde en laatste module nog een schepje bovenop. Zo moet de cursist zelf routes bepalen met behulp van wegenkaarten en verkeersborden.

Ook wordt hem geleerd hoe te rijden onder moeilijke omstandigheden zoals gladheid. Hiervoor wordt uitgeweken naar een verkeersoefenterrein, waar de leerlingen worden geconfronteerd met het remmen, uitwijken en het maken van een noodstop op een glad en nat wegdek.

Pas wanneer de kandidaat alle deelexamens op zak heeft, gaat hij op voor het reguliere rijexamen. Omdat de cursisten al enkele malen met de examinator in aanraking zijn geweest, is de spanning eraf. Voor velen is het examen zelfs een formaliteit, gezien het slagingspercentage van 83 procent.

"Dat percentage mag je gerust revolutionair noemen", stelt CBR-zegsman W. den Buren. "Maar niet alleen het slagingspercentage verdubbelt, ook het rijvaardigheidsniveau ligt een stuk hoger, evenals het verkeersinzicht. Dat komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede, als je bedenkt dat een kwart van alle verkeersdoden nog altijd jongeren betreft in de leeftijd van 18 tot 24 jaar."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 16 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.