De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 6 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Nieuwe topman
van KPN mist
kwaliteiten'

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Niet alle aandeelhouders van telecomconcern KPN blijken even gelukkig te zijn met de benoeming van Ad Scheepbouwer tot nieuwe voorzitter van de raad van bestuur.

De van post- en pakketgigant TPG afkomstige Scheepbouwer werd gisteren door de KPN-top geroemd om zijn strategische inzicht; hij zou niet bang zijn om kosten te besparen en werd omschreven als een eersteklas zakenman. Hij moet het in het slop geraakte concern gaan redden.

"Maar heeft hij daarvoor echt wel de capaciteiten?", vroeg Pieter Lakeman, voorzitter van Sobi (Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie) zich gisteren af tijdens een buitengewone vergadering van aandeelhouders van KPN.

Ad Scheepbouwer, die per 1 november het roer overneemt van Paul Smits, heeft ongeveer drie jaar in de raad van commissarissen bij KPN gezeten en is medeverantwoordelijk voor de huidige problemen bij het telecombedrijf, meent Lakeman.

De raad van commissarissen keurde immers de mega-overname van het Duitse E-Plus en de miljarden-investering in een umts-licentie in Duitsland goed. Uitgaven, die er toe leidden dat KPN zich diep in de schulden moest steken. Nu nog bedraagt de schuld in totaal zo'n Hfl.50 miljard, terwijl de beurswaarde van KPN niet veel verder komt dan Hfl.6,7 miljard.

"Scheepbouwer moet nu plotseling de kar bij KPN gaan trekken. Hij heeft getoond geen inzicht te hebben in de wereld om zich heen. Hij heeft dan ook de schijn dat hij capabel te zijn voor deze functie wel heel erg tegen", was het vernietigende commentaar van Lakeman.

Volgens Ton Risseeuw, de kersverse voorzitter van de raad van commissarissen van KPN, zijn de beslissingen indertijd echter juist geweest. Ze moeten gezien worden in het licht van de toenmalige hype rond telecom. Nu zou er heel anders zijn beslist, zei hij.

Scheepbouwer op zijn beurt wees Lakeman er op dat "alle telecombedrijven klappen hebben gekregen." Lakeman: "Dus dan zitten overal domme mensen. Het is wel eenvoudig om te zeggen dat iedereen heeft zitten slapen."

Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), stelt eveneens vast dat KPN in vergelijking met de andere Europese telecombedrijven relatief de hoogste schuld heeft. Ook is de beurskoers harder onderuit gegaan dan die van branchegenoten, aldus De Vries.

"Er zat echter een premie op de beurskoers", meent Risseeuw. "Die premie is nu weg. Zo lijkt het alsof de koers van KPN harder onderuit is gegaan dan die van de concurrentie."

Intussen draaide gisteren boven het KPN-gebouw in Amsterdam een sportvliegtuigje met daarachter een sleepnet met de boodschap 'Ditbedrijfismeerwaard.nl' zijn rondjes. Een initiatief van de Amsterdamse marketingdeskundige Hein Becht, die de laatste tijd de koers van het aandeel KPN poogt op te krikken. Risseeuw was daar duidelijk gelukkig mee en herhaalde een paar keer dat dit door KPN "zeer op prijs wordt gesteld".

De aandeelhoudersvergadering had slechts een informatief karakter. Tot stemmen kwam het dan ook niet. Risseeuw zei dat alle opmerkingen van de circa veertig aanwezige aandeelhouders bij de definitieve benoeming van Scheepbouwer zouden worden 'meegenomen'. De kans dat hij het uiteindelijk niet zal worden is echter nihil.

Scheepbouwer zei nog eens dat hij in januari met een plan komt om het bedrijf uit de problemen te halen. De nadruk zal daarbij liggen op vergroting van de cashflow. "We gaan een plan maken om de verdampte waarde van KPN weer gestalte te geven. Het bedrijf moet een economisch boegbeeld worden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 6 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.