De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 6 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Kok roept Brussel
op tot steunplan
voor luchtvaart

Van onze verslaggevers

   
 

DEN HAAG - Het kabinet heeft gisteren een brandbrief gestuurd aan de Europese Commissie om snel een breed steunplan op te zetten voor de luchtvaartsector. Steeds meer vliegmaatschappijen worden door de gevolgen van de aanslagen in de VS gedwongen ingrijpende maatregelen te nemen. Volgens premier Kok moet Brussel snel ingrijpen.

"Er moet in Europa snel en goed worden nagedacht over ondersteuning", aldus de premier gisteren. "Er dreigt een domino-effect, waarbij elke lidstaat afzonderlijk op zoek gaat naar een oplossing om de nationale maatschappij te helpen." Kok voelt niets voor zo'n 'lappendeken' van maatregelen en staat volledig achter het initiatief van de ministers Netelenbos (Verkeer) en Zalm (Financiën) om in Europa aan de alarmbel te trekken.

Volgens Kok heeft ook de eigen KLM veel meer aan een Europese oplossing. De minister-president haastte zich te zeggen dat de stap richting Brussel niet betekent dat KLM er zeer slecht voor staat. "KLM heeft gelukkig nog een redelijke buffer, maar heeft net als andere maatschappijen niet kunnen ontkomen aan ingrijpende aanpassingen."

De vakbonden bij de KLM staan ondertussen onder grote druk van het KLM-personeel om het gevraagde loonoffer te weigeren. "Het kan daarom wel eens twee weken duren voor we bij een akkoord zijn", zei luchtvaartonderhandelaar Victor Kloos van de Unie gisteren. "De cijfers en de toelichting van de KLM-directie hebben ons niet overtuigd. Met ontevredenheid binnen de vakbonden en het ontstaan van collectieven en wilde acties, zoals eerder bij de Technische Dienst, is de KLM niet gebaat", dreigde de vakbondsbestuurder verder.

De bonden, die volgende week hun achterban informeren, willen voor een akkoord eerst weten welke steunmaatregelen de Europese Commissie zal toestaan. "Als die steun er voor de luchtvaartsector niet zou komen, is het omvallen van Sabena waarschijnlijk. De KLM zou dan best eens van die 'nieuwe markt' kunnen gaan profiteren. Het offer van het KLM-personeel zou dan minder kunnen zijn", aldus Kloos.

De KLM-leiding heeft gisteren woedend gereageerd op oproepen van de directie van prijsvechter Easyjet, die premier Kok opriep om niet in te stemmen met staatssteun. "Hypocrisie ten top. Easyjet profiteert zelf ook volop van de staatsgaranties, waarmee niet langer dekkende verzekeringen worden opgevangen. Overheidshulp houdt ook EasyJet dus in lucht", aldus KLM-zegsman Hugo Baas. Ook de andere vakbonden weigeren voorlopig om de voorstellen van de KLM-directie te accepteren.Over de invoering van werktijdverkorting voor 12.000 van de in totaal 28.000 werknemers hebben bonden en KLM-directie wel overeenstemming bereikt.

Ook is afgesproken te onderzoeken hoe personeel flexibel kan worden ingezet. De bedoeling is dat mensen op plekken waar nu geen werk is, worden ingezet op plaatsen waar nog wel wat te doen is.

De directeur van Ryanair, een prijsvechter uit Ierland, die niet vanuit ons land opereert, heeft KLM samen met bijvoorbeeld Olympic Airways uit Griekenland en TAP Air Portugal in het rijtje zwakke maatschappijen geplaatst. Hij voorspelde dat KLM over vijf jaar niet meer bestaat. "De analyse getuigt niet van kennis van zaken en het onderscheid tussen sterke en zwakkere maatschappijen", luidde de reactie bij KLM.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 6 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.