BRUSSEL - Een aantal Europese luchtvaartmaatschappijen overweegt een klacht in te dienen bij de Europese Commissie tegen de verzekeringsmaatschappijen die vorige week collectief besloten tot een drastische vermindering van de molestdekking op vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappijen menen dat de verzekeraars onderling afspraken over hun beleid hebben gemaakt en dat zou in strijd zijn met de Europese concurrentieregels.
KLM bevestigde gisteren dat dergelijke plannen in de maak zijn, maar benadrukte dat het concern zich niet achter de klacht zal scharen. Finnair overweegt wel mee te doen. Het is nog onduidelijk wie de initiatiefnemers van de mogelijke procedure zijn. De commissie heeft volgens een woordvoerster van eurocommissaris Monti (Mededinging) nog geen officiële klachten ontvangen.
|
Sabena-topman Christophe Müller geeft de pers uitleg. (Foto: EPA)
|
Ondertussen blijft de malaise in de luchtvaartsector dagelijks nieuwe slachtoffers maken. Gisteren kondigde de Italiaanse staatsmaatschappij Alitalia aan dat er 2500 banen moeten verdwijnen, 13% van het totaal. Verder wordt de vloot verkleind met twaalf toestellen. Met deze maatregelen hoopt Alitalia haar verliezen in de komende zes maanden beperkt te houden tot 300 miljard lire (340 miljoen). Zonder ingrijpen zou dat oplopen naar bijna 800 miljoen.
"De ernstige gevolgen van de aanvallen op de VS hebben wereldwijd een crisis in de luchtvaartsector gecreëerd die we sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer hebben gezien", zei Alitalia in een verklaring.
In België zijn de gesprekken tussen directie en vakbonden bij het noodlijdende Sabena nog steeds in een patstelling. Ook de speciaal aangestelde sociale bemiddelaar heeft de partijen niet bij elkaar kunnen brengen, zo bleek gisterochtend in alle vroegte. Dit ondanks het feit, dat het aantal ontslagen inmiddels is gehalveerd van 1400 tot 700.
Sabena-topman Christophe Müller gaf de bonden gistermiddag nog 24 uur om tot een akkoord te komen over het voorliggende saneringsplan. Lukt dat niet, dan gaat hij via een referendum het personeel rechtstreeks raadplegen, waarmee de bonden buitenspel worden gezet. "Ik zal me neerleggen bij de beslissing van het personeel. Iedereen moet beseffen dat het enige alternatief voor ons plan de sluiting van het bedrijf is", aldus Müller.
De luchtvaartorganisatie IATA voorspelde gisteren een terugval van het internationale passagiersverkeer met liefst 16% in de tweede helft van dit jaar, vergeleken met een jaar eerder. Dergelijke cijfers zijn een ramp voor de luchtvaart, waar de marges flinterdun zijn en de kosten moeilijk te verlagen als er minder klanten komen.
Lufthansa riep zijn collega's in de luchtvaartindustrie gisteren dan ook op om een algehele toeslag op de ticketprijs in te voeren, zoals KLM eerder deze week al op eigen houtje heeft gedaan, om de kosten van extra veiligheidsmaatregelen te dekken.