De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 25 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Hanzelijn in 2009 feit

Van een onzer verslaggevers

   
 

LELYSTAD - Lelystad en Zwolle worden uiterlijk in 2009 per spoor, de Hanzelijn, met elkaar verbonden. Minister Netelenbos (Verkeer en Vervoer) trekt daarvoor bijna ƒ2 miljard uit. De bestaande Flevolijn wordt vanaf Lelystad via Dronten doorgetrokken. Het spoor krijgt bij Kampen een tunnel van 750 meter om het Drontermeer over te steken. Onder meer vanwege dit besluit spreekt de minister over "de meest milieuvriendelijke oplossing."

Besparing

De reiziger tussen de Randstad en Zwolle profiteert dankzij de nieuwe verbinding straks van minimaal een kwartier minder reistijd. De treinen kunnen op de meeste delen van het traject een snelheid van 200 km per uur halen. De minister verwacht dat de nieuwe lijn dagelijks 40.000 treinreizigers extra oplevert.

Bij Dronten en ten zuiden van Kampen worden nieuwe stations aangelegd. Overal krijgt het spoor vanwege de veiligheid ongelijkvloerse kruisingen met ander verkeer.

De komst van de nieuwe verbinding zal naar verwachting het spoor door het Gooi en over de Veluwe aanzienlijk ontlasten. Omdat op dat traject dan ook geen verdubbeling van de capaciteit nodig is, ziet de minister de Hanzelijn voor een deel als een besparing.

De keuze van het tracé sluit de aanleg van een aftakking die vanuit Flevoland rechtstreeks naar Groningen leidt, niet uit. Netelenbos kondigde gisteren aan daarover nog voor het einde van dit jaar een besluit te nemen.

Ze sluit uit dat over het nieuwe spoor chloortreinen gaan rijden. De angst daarvoor bestaat in Almere en Lelystad, waar langs het spoor veel woningen staan. Voor het vervoer per spoor van andere gevaarlijke stoffen heeft ze nieuwe eisen geformuleerd.

Een deel van het spoortraject, tussen Dronten en de grens met Overijssel, werd al bij de aanleg van Oostelijk Flevoland in de jaren '50 voor de trein gereserveerd.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 25 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.