AMSTERDAM - Het Tilburgse modeconcern Vilenzo heeft het in Sittard gevestigde kledingfabrikant Tricotop ingelijfd.
Het familiebedrijf, dat voor een bedrag van EUR7,9 miljoen (17,4 miljoen) is overgenomen, is één van de toonaangevende Nederlandse leveranciers aan damesmodezaken. De kleding van de rekbare stof tricot wordt vervolgens onder huismerk verkocht.
Vilenzo geeft ruim 400.000 nieuwe aandelen uit om de overname te kunnen financieren. Tricotop verwacht dit jaar een omzet van EUR30 miljoen en zal waarschijnlijk direct bijdragen aan de winst van Vilenzo.
Volgens financieel directeur Ruud van Riel is de kracht van het bedrijf dat het werkt op basis van orders. "Tricotop staat bij haar afnemers hoog aangeschreven vanwege de op de klant afgestemde producten, waaronder de grote maten, positiekleding en actuele mode in het middensegment."
Tricotop heeft een eigen breierij in Sittard en kan daardoor direct inspringen op onder andere de laatste trends in kleuren, stelt Van Riel. "Wanneer de kleur oranje opeens weer in zou zijn, zorgt Tricotop in een tijdsbestek van twee maanden dat de winkels vol hangen met oranje dameskleding. De stoffen worden in de eigen breierij vervaardigd, waarna het vervaardigen van de kleding wordt uitbesteed aan fabrieken in Polen en Oekraïne."
Door de prijzenslag op de kledingmarkt werd Tricotop een jaar geleden door haar drie grootste klanten, Etam, V&D en C&A, feitelijk gedwongen haar productie geheel naar deze landen te verplaatsen. De productie in deze landen vindt plaats tegen de helft van de prijs die bijvoorbeeld een blouse uit Sittard kost.
"Bovendien biedt de vergrote breicapaciteit mogelijkheden om onze positie op de Nederlandse damesmodemarkt verder te versterken", aldus Van Riel. "De koop van Bad Boys in 1994 heeft inmiddels geleid tot de introductie van het meisjeslabel Bad Girls en onder dezelfde naam wordt nu ook gewerkt aan een dameslijn."
Vilenzo maakte eerder dit jaar ook de overname bekend van Hevado Fashion, een bedrijf dat is te vergelijken met Tricotop en zich richt op de kleinere bedrijven in het damessegment. De producten van Hevado worden verkocht onder de merknamen Undici (dames vanaf 35 jaar) en Found It (dames tussen de 25 en 35 jaar).
Vilenzo verwacht dat per saldo over het boekjaar 2001 een omzet zal worden gerealiseerd van tenminste EUR200 miljoen.