De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 14 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Aantal klachten tegen
telecomfirma's in een
jaar bijna verdubbeld

Van onze financiële redactie

   
 

DEN HAAG - Het aantal klachten over telecombedrijven rijst de pan uit. Consumenten hebben vorig jaar 876 maal geklaagd bij de Geschillencommissie Telecommunicatie.

Dat is bijna het dubbele van de 461 klachten die de commissie in 1999 heeft ontvangen. Vooral mobiele bellers voelen zich vaak benadeeld. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.

Nota

De meeste klachten gaan over de hoogte van de in rekening gebrachte telefoongesprekken. Burgers trekken ook vaak aan de bel bij de geschillencommissie over de slechte wijze waarop klachten door telecombedrijven worden afgehandeld.

Als voorbeeld daarvan noemt de commissie de problemen die een gsm-bezitter op zijn weg vond, omdat hij zijn oude telefoonnummer wilde meenemen naar een andere telecomaanbieder. Het duurde maanden voordat het was geregeld. Ondertussen waren de wachttijden voor de helpdesk "onaanvaardbaar lang" en was de geboden hulp "inadequaat".

Een woordvoerster van de geschillencommissie kan niet zeggen of de sterke stijging van het aantal klagers komt door een verslechtering van de dienstverlening in de telecomsector. Wel is er volgens haar een toenemend aantal klachten binnengekomen doordat meer telefoonbedrijven zich bij de commissie hebben aangesloten. Ook is de grotere bekendheid van de geschillencommissie van invloed geweest op de hoeveelheid klachten, aldus de woordvoerster.

Waarschuwing

De geschillencommissie heeft op het gebied van mobiel bellen het afgelopen jaar belangrijke uitspraken gedaan. Zo vindt de commissie dat telecombedrijven hun klanten dienen te waarschuwen voor soms extreem hoge kosten die in rekening kunnen worden gebracht als ze in het buitenland met hun mobieltje bellen. Ook zouden telecomaanbieders meer moeten doen om het voor hun abonnees mogelijk te maken ongewenste sms-boodschappen te blokkeren.

De geschillencommissie heeft vorig jaar slechts in 39 van de 876 gevallen uitspraak hoeven doen. Dit komt doordat bedrijven en consumenten vaak een schikking overeen zijn gekomen voordat een klacht ter zitting zou komen. De commissie verklaarde vijftien klachten gegrond en vijftien ongegrond. In zes zaken kreeg de consument deels gelijk.

In totaal dienden consumenten vorig jaar 10.056 keer een klacht in bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van 1999. Naast de telecomsector waren burgers ook minder te spreken over auto-, openbare nuts-, recreatie- en reisbedrijven.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 14 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.