BRUSSEL - De top van de kwakkelende Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena wil maximaal 2000 banen laten verdwijnen, verschillende bedrijfsonderdelen verkopen, zeven routes schrappen en de vloot inkrimpen.
Dat behelst het nieuwe saneringsplan van Sabena-topman Christoph Müller, dat gisteren uitlekte via diverse Belgische media.
De raad van bestuur van Sabena keurde het plan maandagavond goed, maar wil pas morgen commentaar geven nadat de bonden en de ondernemingsraad zijn ingelicht. De Belgische wet schrijft voor dat het personeel bij herstructureringen als eerste moet worden geïnformeerd.
Volgens de uitgelekte details moeten er tussen de 1600 en 2000 banen verdwijnen bij Sabena, deels via gedwongen ontslagen. Vooral dat laatste zint de bonden helemaal niet. Verder worden de catering, de vrachtafdeling en enkele hotels verkocht.
De vloot van 79 vliegtuigen wordt met 15 tot 20 toestellen ingekrompen om de overcapaciteit te verminderen. De bedoeling is later met kleinere vliegtuigen te gaan vliegen. Verder sneuvelen er twee intercontinentale bestemmingen (Washington en Tokio) en zes Europese routes.
Sabena's aandeelhouders, Swissair en de Belgische staat, redden de luchtreder vorige maand van de ondergang met een nieuwe kapitaalinjectie van EUR430 miljoen. Müller gaat ervan uit, dat Sabena dit jaar EUR200 miljoen verlies zal lijden. Het bedrijf heeft in de afgelopen veertig jaar slechts één keer zwarte cijfers geschreven.