De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 8 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vlootvernieuwing KLM
   
 

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een vlootvernieuwing in gang gezet ter waarde van ƒ12 à 14 miljard. Het vliegconcern heeft bij fabrikanten Boeing en Airbus offertes aangevraagd voor in totaal 34 toestellen.

De KLM heeft daarmee één van de grootste vlootaankopen op touw gezet.

De belangstelling gaat uit naar de nieuwste tweemotorige Airbus A 330- en Boeing 777-generatie, die voor bedragen van $150 à 160 miljoen per stuk in de catalogi staan. Offertes zijn niet alleen aan de beide fabrikanten gevraagd, maar ook bij leasemaatschappijen.

De nieuwe toestellen, die met circa 300 zitplaatsen tot de kleinere Jumbo-types behoren, moeten de huidige oudste Boeing 747-300 Jumbo's (twaalf toestellen) en in een later stadium de McDonnell Douglas MD 11 en Boeing 767-300-toestellen (totaal 22 toestellen) gaan vervangen.

De KLM zet met de vlootvernieuwing haar beleid voort om oudere vliegtuigen te vervangen door nieuwere, efficiëntere en minder milieubelastende toestellen. Een vervanging van de huidige Europa-vloot van Boeings 737 300/400 door de nieuwste generatie de 737-800/900 wordt binnenkort grotendeels afgerond.

De gevraagde offertes voor zowel de Boeing 777 als de Airbus A 330 zijn volgens insiders slechts een formaliteit om een gunstig effect op de prijs te bereiken. De uiteindelijke voorkeur gaat uit naar de Boeing, omdat vlootharmonisatie luchtvaartmaatschappijen grote kostenbesparingen kan opleveren.

Voor de levering van motoren heeft de KLM offertes gevraagd aan General Electric Aircraft Engines, Pratt & Whitney en Rolls Royce. De voorkeur binnen de KLM gaat historisch uit naar General Electric.

De zogenaamde 'purchase rights', die met de offertes worden gevraagd, kunnen op nader te bepalen tijdstippen stuk voor stuk worden omgezet in orders, tegen tevoren bepaalde prijzen en condities. KLM kan ook nog besluiten om de rechten geheel of deels niet uit te oefenen. "Definitieve besluitvorming hierover zal naar verwachting in de eerste helft van 2002 plaatsvinden", liet de KLM directie-gisteren weten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 8 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.