De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 8 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Automaat van Antonov wacht
nog steeds op autofabrikant

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Al ruim tien jaar is Roumen Antonov bezig om zijn automatische transmissie op de markt de zetten. Begin jaren negentig ontwikkelde de uit Roemenië gevluchte kernfysicus een automaat die minder brandstof verbruikt, minder ruimte onder de motorkap inneemt en goedkoper is om te maken dan andere automaten. Een revolutie in de autowereld leek een feit.

Maar het is Antonov en zijn gelijknamige bedrijf nog altijd niet gelukt de autowereld ervan te overtuigen dat zijn automaat beter is dan de rest. Inmiddels heeft het bedrijf weliswaar licenties verkocht aan een Indiase en Duitse transmissieproducent, maar voorlopig rijdt er geen enkele auto met een automaat van Antonov de showroom uit.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 21kb)
MIKE EMMERSON
...De autoindustrie is een gesloten en conservatieve club...
Omdat nog geen autoproducent over de brug is gekomen gaat het Antonov financieel niet voor de wind. Tot nu toe bedroegen de investeringen van de transmissieontwikkelaar zo'n £22 miljoen (ƒ78,3 miljoen). Om verdere investeringen te kunnen financieren geeft het bedrijf in oktober voor £1 miljoen (ƒ3,56 miljoen) nieuwe aandelen uit. Hoe lang de huidige aandeelhouders deze verwatering van hun stukken blijven accepteren, kon directielid Emmerson niet zeggen. "Voorlopig zijn onze aandeelhouders het nog eens met onze strategie."

Naast de uitgifte van nieuwe aandelen is de onderneming ook op zoek naar een strategische partner in de vorm van een transmissieproducent. "Gesprekken hierover zijn in volle gang", aldus Emmerson. Met een fabrikant van versnellingsbakken als partner wil Antonov de drempel voor de automerken verkleinen. "Met een producent aan onze zijde kunnen we de automaat kant en klaar aanbieden", zo legt de topman uit. "Nu is het zo dat autofabrikanten zelf de automaat in elkaar moeten zetten."

Een aantal grote autoproducenten als General Motors, Ford, BMW en Suzuki zijn momenteel wel bezig met het testen van de automatische versnellingsbak. Maar het grote euvel voor Antonov is dat ze geen enkele invloed hebben op de testperiode en daarom niet kunnen zeggen wanneer automaten ingebouwd zullen worden. "Wij hebben geen goed inzicht in het besluitvormingsproces van onze potentiële klanten", zo legt topman Emmerson uit. "Wanneer zij met ons in zee willen, kan ik daarom niet zeggen."

Eén grote Japanse autofabrikant is al acht jaar de Antonov automaat aan het testen zonder een grote order te plaatsen. "De autoindustrie is een gesloten en conservatieve club", zo verklaart topman Emmerson de terughoudendheid van fabrikanten. "Maar als één schaap over de dam komt, is de sky de limit en kunnen wij achterover gaan zitten."

Over gebrek aan belangstelling van de consument maakt het bedrijf zich in het geheel niet druk. Momenteel rijden zo'n 10% van de Europese automobilisten rond zonder handmatig te hoeven schakelen. Over vijf jaar is dit volgens Emmerson 35%.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 8 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.