De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 7 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Naheffing energienota ramp voor huishoudens

Van onze correspondent

   
 

ENSCHEDE - Tal van huishoudens hebben te maken met een onverwachte financiële tegenvaller nu de jaarafrekening van energiekosten in veel gevallen soms vele honderden guldens hoger uitvalt dan geraamd.

In extreme situaties loopt de naheffing voor gas en elektriciteit zelfs in de duizenden guldens. De energiebedrijven in ons land worden dan ook bestookt door boze klanten met vragen over hun jaarafrekening.

Hoewel de consument begin dit jaar reeds was gewaarschuwd dat de nota hoger zou uitvallen, blijkt de klap in de praktijk vaak vele malen harder aan te komen dan vooraf voorspeld. Aanleiding voor de stijging van de energieprijzen vormen het verhoogde btw-tarief, verhoging van de energiebelasting (ecotax) met circa 40 procent die per 1 januari gecompenseerd werden door een lagere loon- en inkomstenbelasting en de prijsontwikkeling op de oliemarkt, waardoor ook de gasprijs is gestegen.

De overkoepelende organisatie van energiebedrijven EnergieNed had aanvankelijk begin dit jaar becijferd dat een gemiddeld gezin circa 270 gulden meer kwijt zou zijn. Nu de naheffing in de bus valt, blijken huishoudens echter in veel gevallen aanzienlijk hogere bedragen bij te moeten betalen.

Woordvoerster Franscé Verdeuzeldonk van Nuon bevestigt dat er veel verontruste telefoontjes binnenkomen: "De jaarafrekening valt inderdaad dit jaar fors hoger uit. Heel vervelend, maar we kunnen daar verder weinig aan doen. Wel is het zo dat we in noodgevallen een betalingsregeling treffen, zodat mensen in termijnen mogen betalen." Volgens de zegsvrouw loopt de naheffing soms zelfs in de duizenden guldens: "Zo hoorde ik van een gezin in de Achterhoek dat 2000 gulden moet bijbetalen."

Richtlijn

Woordvoerder Sjoerd Marbus van EnergieNed zegt op de hoogte te zijn van de geluiden dat er bij de nutsbedrijven veel klachten binnenkomen van hevig geschrokken gebruikers: "Die 270 gulden was een richtlijn bij gemiddeld gebruik. Wanneer mensen dus om wat voor reden meer gaan verbruiken, kan dat bedrag flink oplopen." Veel bellers beklagen zich, aldus Marbus, erover dat de overheid heeft aangekondigd dat door liberalisering van de markt de energieprijzen de komende jaren juist zouden dalen.

Volgens woordvoerster Joke de Boer van Essent heeft dit energiebedrijf de computer zo geprogrammeerd dat bij een bedrag vanaf 1000 gulden de nota automatisch wordt geblokkeerd: "Er wordt dan eerst gecontroleerd of er geen fout is gemaakt. Pas wanneer dit niet het geval blijkt, gaat de rekening de deur uit."

Bij de Consumentenbond regent het intussen klachten. Triest record is een naheffing van ruim 7000 gulden. "Wij zijn niet zo gecharmeerd van de aanpak van de energiebedrijven", zegt woordvoerster Pauline van den Brandhof. "We pleiten er daarom voor dat een aparte brief bij de nota wordt bijgevoegd met tekst en uitleg; slechts een enkel nutsbedrijf heeft dit gedaan. Dat is altijd nog beter dan wanneer mensen worden overdonderd door een torenhoge rekening. Dat energiebedrijven beweren dat ze daar vanwege de aantallen niet aan kunnen beginnen, is een slecht argument. Zij zijn immers ook gebaat bij tevreden klanten."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 7 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.