De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 2 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Geva-teambaas Valkenburg: "Masters zie ik als Grand Prix van Nederland"
Uitpakken op Zandvoort

door Coo Dijkman

   
 

ZANDVOORT - De rennerskwartieren op het Circuit Park Zandvoort waar komend weekeinde naar verwachting weer circa 70.000 toeschouwers op de Marlboro Masters of Formula 3 zullen afkomen, zijn al flink volgebouwd met vrachtwagens, caravans en hospitality-units. Niet alleen de Europese topteams uit de Formule 3 waarvan de eerste al afgelopen maandag hun tenten op Zandvoort opsloegen, nemen door hun Formule 1-achtig karakter aardig wat vierkante meters in beslag. In pracht en praal blijven de nationale raceteams niet achter want ook die beschouwen de Masters als het hoogtepunt op Zandvoort.

Geva Racing van Gert Valkenburg die het Ford Juniorteam runt en dit seizoen met zijn rijders Stefan de Groot en Tristan te Pas succesvol is in de Formule Ford 1800-klasse, heeft eveneens uitgepakt, want zo bekende de teambaas: "De Masters zie ik toch als de Grand Prix van Nederland. Een prachtig platform om je als rijder en team te presenteren voor veel publiek en je sponsors."

Zoals de prestigieuze Formule 3-race het toneel voor de jonge coureurs vormt om hun visitekaartje bij Formule 1-teams af te geven, heeft de Formule Ford-race eenzelfde referentiekader als het om de Formule 3 gaat. "Voor hen is het ook een etalage. Deze jongens zoeken het volgend jaar toch in die richting. Stefan (de Groot) zit bijvoorbeeld absoluut aan de internationale deur te kloppen. Ik krijg alleen de indruk dat het financiële gat tussen Formule Ford en Formule 3 steeds groter wordt, wel drie, soms vier keer het budget van de Formule Ford. Die stap is groot, maar ik denk nog steeds dat je Formule Ford moet hebben gereden om door te kunnen stoten. Het is en blijft toch een technisch hoogstaande klasse. Eigenlijk zou er ruimte moeten komen voor een Formule Ford 2000-klasse die technisch uitgebreid wordt met vleugels en nog betaalbaar is. Ik heb geluiden in de richting gehoord", vertelt Valkenburg die enig recht van spreken mag hebben.

Hij bemoeit zich dit jaar namelijk al 25 jaar met de open wielklasse, die hij als monteur, coureur, teameigenaar en bestuurslid van de Formule Fordclub Nederland door en door kent. In de loop der jaren leverde de jubilaris ook jaarlijks kampioenen af onder wie Sepp Koster, Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen en Tom van Bavel. Alleen vorig seizoen stond Valkenburg met zijn team 'droog', maar dit jaar loopt het voor Geva Racing waarin dit weekeinde de derde Mygale door de Amerikaanse gastrijder Arie Luyendijk junior wordt bestuurd, weer gesmeerd met de begeesterde en begaafde De Groot en de wat meer frivole maar felle Te Pas. Aan zijn jubileumjaar zijn geen festiviteiten verbonden, maar de bescheiden Brabander zou de mijlpaal wel graag willen opluisteren met een titel. "Dat zou mijn mooiste geschenk zijn en dan maken we er een leuk feestje van. En.. we hebben nog nooit tijdens de Masters gewonnen", sprak Valkenburg verwachtingsvol.

Dat er momenteel geen Nederlandse rijders een rol van betekenis in de Formule 3 spelen, wil volgens Valkenburg niet zeggen dat de nationale talentenvijver door een algenplaag wordt geteisterd. "Talenten hebben we wel degelijk. Volop zelfs, als je bijvoorbeeld de kop van het Formule Ford-veld. Neem onze rijders, maar ook Xavier Maassen, Bas Schothorst, Ferdinand Kool, Christiaan Jorissen en Jaap van Lagen", zegt de insider die niets ten nadele van het KNAF Talent First-project wil zeggen waarin de uitverkoren Ho Pin Thung nog niet uit de verf komt. "Ik kan daar niet in de kast kijken, maar ik denk dat ze er met de positionering van hun project meer van verwacht hadden. Op zich doet die jongen het niet zo slecht maar hij staat onder giga-druk", vergoelijkt Valkenburg die het wel betreurt dat de Formule Fordclub Nederland niet bij de talentenjacht van de KNAF werd betrokken. "Dan hadden we het breder kunnen opzetten."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 2 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.