De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 2 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Internetkruideniers
moeizaam van de grond

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 18kb)
Ahold blijft heilig geloven in het succes van winkelen via internet. (Foto: Dijkstra bv)
AMSTERDAM - Ahold blijft heilig geloven in het fenomeen internetkruidenier. Terwijl links en rechts collega's het voor gezien houden en de deur van hun webwinkel voorgoed hebben gesloten, gaat de Zaanse grootgrutter onverdroten door met investeren in deze vorm van e-commerce. Eergisteren werd bekend dat het supermarktconcern nog zeker $115 miljoen moet investeren in zijn nieuwe Amerikaanse aanwinst Peapod, wil deze webwinkel vanaf eind 2003 uit de rode cijfers kunnen komen.

Het optimisme van Ahold steekt schril af tegen de eerdere faillissementen van Amerikaanse bedrijven als HomeRuns, Kozmo en ShopLink. Vorige maand moest ook het veelbeloofde Webvan aan het rijtje met mislukte internetdromen worden toegevoegd.

Analisten zijn delen echter het optimisme van Ahold. "Als één onderneming kans maakt in deze branche, dan is het wel Ahold", zegt retail-expert Gerard Rutte. Ook zijn collega Joost van der Laan, internet- en fooddeskundige, denkt dat Ahold met bedrijven als Peapod en AH Thuisservice wel eens een van de weinige ondernemingen kan zijn die het op de lange termijn redt. "Ze hebben eigen winkels waardoor de naam bekend is en een complete logistieke infrastructuur. Daarnaast heeft de Zaanse grootgrutter een doelgroep die hogere kosten accepteert", menen de twee retail-deskundigen. "Maar zelfs Ahold zal een hele lange adem moeten hebben."

Menig elektronische supermarkt heeft intussen ook in ons land het loodje gelegd. Is de branche die zelfs nog maar nauwelijks in de kinderschoenen staat nu al op zijn retour?

"E-commerce van voeding is één grote hype en had nooit moeten beginnen", meent Van der Laan. Volgens hem is internet goed als communicatiemedium en is het absoluut geen verkoopmedium "en zeker niet voor levensmiddelen." Zo was bijvoorbeeld ook het Nederlandse initiatief de boodschappenlijn geen lang leven beschoren.

Desondanks zijn inmiddels talrijke nieuwe initiatieven gestart. Zo zijn daar bedrijven als Maxfoodservice, Intrastore en Boxatwork. Maar, is er wel een toekomst voor deze nieuwkomers? "Ik vrees van niet", zegt Van der Laan. Ook Rutte heeft een zwaar hoofd in het voortbestaan van deze it-bedrijven. "Dergelijke ondernemingen hebben alleen toekomst als mensen bereid zijn heel erg veel voor het afleveren te betalen of als ze veel schaalgrootte hebben."

"Daarom hebben wij er ook voor gekozen om niet bij de bestellers thuis, maar op het werk de boodschappen af te leveren", zegt Eugene Barendregt, directeur van Boxatwork. De werkgever betaalt een bedrag per werknemer en biedt de diensten aan als secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is bij bedrijven als Boxatwork en Intrastore dan ook mogelijk om gebruik te maken van een stomerijservice, een bloemetje te bestellen of de masseur langs te laten komen. "Met alleen een boodschappenservice zouden we het niet redden", geeft Barendregt toe.

Van der Laan: "Omdat er centraal wordt afgeleverd, hebben ze de dure logistiek opgelost. Zoals ze zelf al aangeven met alleen kruideniers-activiteiten overleven ze het niet, maar ik vraag me toch af of de consument wel zit te wachten op al die extra diensten."

Consumenten zijn er volgens de it- en fooddeskundige steeds meer op uit om het leven simpeler te maken. "En on-line retailing is niet simpel. Denk alleen maar eens aan de rompslomp die er achteraan komt. Je hebt de boodschappen met één druk op de knop besteld, maar dan moet je erop wachten", zegt Van der Laan, die eraan toevoegt; "Die onzekerheid over het aflevermoment voegt complexiteit toe en juist dat wil de huidige consument niet."

De overkoepelende organisatie van alle Nederlandse supermarkten, het CBL, komt inmiddels terug van de eerder gedane voorspelling dat in 2015 15% van de Nederlanders boodschappen via het internet koopt. De verwachting is nu dat slechts 5% van de consumenten tegen die tijd elektronisch winkelt. "Virtueel winkelen gaat in Nederland veel langzamer dan we in eerste instantie hadden verwacht", zo geeft René Roorda, adjunct-directeur van het CBL toe. "Mensen hechten, ondanks hun drukke bestaan en dus schaarse tijd, duidelijk veel waarde aan het zelf boodschappen doen", meent hij.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 2 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.