De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 28 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
TNT Open 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Batavia Stad nieuw winkel- mekka

Van onze economische redactie

   
 

LELYSTAD - Ondanks de hitte was het gisteren redelijk druk bij de opening van Batavia Stad in Lelystad, het nieuwe winkelmekka van Nederland. In deze zogenoemde factory outlet verkopen merken als Adidas, DKNY, Nike, Levi's en Replay hun restpartijen en overproductie ver onder de normale winkelprijs.

Het winkeldorp belooft met Tweede Paasdag een geduchte concurrent van de traditionele meubelboulevard of pretpark te worden. De projectontwikkelaars van het ruim 100 miljoen kostende winkelwalhalla rekenen namelijk op zo'n anderhalf miljoen bezoekers per jaar. De 70 zaken zijn zeven dagen per week geopend en moeten een jaarlijkse omzet van zo'n 70 miljoen gulden genereren.

Het is een beetje dringen geblazen rond tien uur, wanneer de poorten zich openen op de klanken van de glamourserie Dynasty, symbool van de materialistische jaren tachtig. Batavia Stad heeft nog het meeste weg van een vestingstadje uit de Gouden Eeuw; er zijn zelfs kanonnen in de muren aangebracht. Eenmaal binnen wordt het publiek verwelkomd door een Joan Collins look-a-like die handkussen uitdeelt.

Veel tijd besteden de bezoekers hier niet aan. Een van de eerste zaken in het uit kleurige houten huisjes opgetrokken dorp is van de Duitse sportgigant Adidas. Onder het toeziend oog van beeltenissen van de tennissterren Anna Koernikova en Martina Hingis trekken mensen de kleding uit de rekken. "Oh kijk, dit fitness-shirtje is maar de helft van de prijs", verzucht een vrouw. Even verderop in de Puma-winkel treffen we een paar tennisschoenen voor slechts 35 gulden aan.

Toch is het bij Designer Shades even slikken. Mooie Gucci- en Ralph Lauren-brillen, flink afgeprijsd, maar toch nog altijd meer dan 200 gulden per stuk. In de winkel van de New Yorkse modediva Donna Karan treffen we een Moschino-broek aan voor de helft van de prijs: 1500 gulden...




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 28 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.