De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 26 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Resultaten KLM fors lager

door economische teruggang

   
 

AMSTERDAM - De KLM-directie noemt het na de eerdere winstwaarschuwing nu onvermijdelijk dat het bedrijfsresultaat voor het lopende boekjaar significant lager zal uitvallen dan de EUR277 miljoen over afgelopen jaar.

Het bedrijfsresultaat over het eerste kwartaal, dat gisteren werd gepresenteerd, daalde al scherp van EUR100 miljoen naar EUR23 miljoen. Het netto resultaat van EUR19 miljoen werd in dezelfde periode met 56% minder zelfs meer dan gehalveerd.

De KLM-resultaten, die op grond van de nog slechtere verwachtingen enigszins meevielen, zijn een direct gevolg van de negatieve ontwikkelingen van de economie, onder meer in de VS, maar nu ook merkbaar in Europa. De Association of European Airlines signaleerde recent ook de eerste terugval in het intra-Europese vervoer.

Het effect van de economische afkoeling manifesteerde zich nadrukkelijk in het afgelopen kwartaal. "Gelet op onzekerheden, zowel ten aanzien van de invloed van de verslechterende economie op de luchtvaartindustrie, als het tempo van economisch herstel zijn wij voorzichtig wat betreft onze vooruitzichten", aldus de KLM-leiding, toevoegend met de handen omhoog dat zelfs Alan Greenspan en Wim Duisenberg kennelijk nog niet weten wanneer herstel zal intreden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (100x151, 2kb)
LEO VAN WIJK
KLM-president directeur Leo van Wijk probeerde op de ook gisteren gehouden jaarlijkse vergadering van aandeelhouders de moed erin te houden. "Plaats je onze resultaten in het perspectief van concurrenten, onder andere in de Verenigde Staten dan is de KLM in elk geval nog niet in de rode cijfers gekomen", zei hij, zonder het vooruitzicht te geven dat dit ook zo zal blijven.

De KLM-topman zei dat in elk geval rationalisatie van het netwerk, betere inzet van de vloot en andere vormen van kostenbeheersing worden voortgezet. Ondanks nu dalende brandstofprijs had de KLM, vergeleken met vorig jaar, toch nog te maken met hoger kerosineprijzen, die nu met 16% na de personeelskosten de hoogste kostenpost zijn van de maatschappij.

De bedrijfsinkomsten bedroegen in het eerste kwartaal EUR1,712 miljoen, 2% minder dan een jaar eerder. Ondanks de economische tegenwind, vervoerde KLM 1% meer vracht. Het aantal passagiers bleef stabiel. De gemiddelde opbrengst per passagierskilometer vervoer daalde met 1%.

De aandeelhouders werd voorgehouden dat de huidige economische situatie eens en te meer onderschrijft dat schaalvergroting en een snelle consolidatie van de luchtvaart noodzakelijk zijn. "Simpel omdat er te veel luchtvaartmaatschappijen zijn die anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat geldt ook voor de KLM", zei Van Wijk, die toen met een opmerkelijk uitspraak afweek van de gedrukte tekst van zijn toespraak.

De officiële tekst vermeldde, dat KLM voor een partner in Europa naar een volledige fusie blijft streven, "omdat die tot maximale synergetische effecten leidt." Maar Van Wijk voegde daaraan toe: "Het is verstandig om ook andere scenario's te bespreken, misschien is dat op korte termijn ook wel meer realistisch."

De uitspraak schept de mogelijkheid dat de KLM nu een samenwerking met een Europese partner in fases zal proberen op te bouwen, iets waarvan in de mislukte bijna-fusies met Alitalia en British Airways juist werd afgezien. Het vasthouden aan een volledige fusie zorgde vanwege de ingewikkelde luchtvaartpolitieke aspecten zelfs voor de breuk met British Airways, waarmee achter de schermen nog steeds wordt gesproken mogelijk over een onverwacht geschetst ander scenario.

De KLM-topman zei echter aansluitend nadrukkelijk: "Wij hebben gesprekken met verschillende maatschappijen. Maar met geen van allen zijn we momenteel in onderhandeling." De nieuwsgierige aandeelhouders moesten het met die vage uitspraak doen. Eén van de critici van het KLM-beleid, die de directie machogedrag verweet, herhaalde eerdere kritiek, dat de KLM "te lang te fusionistisch(-) bezig is, maar nog geen fusie heeft laten zien."

Voor verontruste aandeelhouders had Van Wijk nog een geruststelling in petto. De EUR100 miljoen, die KLM tijdens de samenwerking met Alitalia bijdroeg aan de ontwikkeling van de luchthaven Malpensa bij Milaan komen vast en zeker in terug in de KLM-kas. "Het was een voorwaarde van het samenwerkingscontract. We hebben daarvoor ook geen voorzieningen opgenomen. De terugvordering kan niet ter discussie staan", zei Van Wijk, al is dat dan met de in gang gezette arbitrage inmiddels wel het geval. Op een uitspraak moet nog zeker een jaar worden gewacht.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 26 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.