De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 26 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  ING verkoopt Aetna Japan

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Bankverzekeraar ING heeft de Japanse levensverzekeraar Aetna Heiwa verkocht aan de MassMutual Financial Group in de Verenigde Staten.

De verkoopprijs bedraagt nog geen derde van wat er anderhalf jaar geleden voor betaald is.

MassMutual Financial legt ƒ48,5 miljoen (ƒ1,89 per aandeel) op tafel voor Aetna Heiwa. De Japanse verzekeraar is een onderdeel van het Amerikaanse Aetna, waarvan ING vorig jaar onder meer het internationale bedrijf overnam.

Aetna betaalde eind 1999 ruim ƒ150 miljoen om de Japanse verzekeraar in handen te krijgen. "Het verschil tussen aan- en verkoopprijs wordt onder meer veroorzaakt door de grote hoeveelheid rentegerelateerde verzekeringsproducten die Heiwa voert. Gezien de sterk gedaalde rente in Japan is de waarde van portefeuille eveneens flink geslonken", verklaart een ING woordvoerster. Ook de dalende koers van de Yen heeft volgens haar invloed gehad op de verkoopprijs. Bij de overname van Aetna vorig jaar zou al rekening zijn gehouden met een afwaardering van het Japanse bedrijf.

ING zegt Aetna Heiwa te verkopen omdat het bedrijf niet past in de strategie van de bankverzekeraar. De doelgroep en marktbenadering verschilt dermate van de overige activiteiten van ING in Japan, dat het de moeite niet loont om de bedrijven samen te voegen. Volgens een woordvoerster richt Aetna Heiwa zich op de onderkant van de particuliere markt, terwijl het Japanse ING Life juist voornamelijk bedrijfsmatige klanten heeft en zich in de hogere marktsegmenten begeeft.

Eerder deed ING bedrijfsonderdelen van Aetna International van de hand in Mexico, Polen en Argentinië. Vooralsnog zijn er geen nieuwe verkopen gepland. Aetna International is met name actief in Zuid-Amerika en het Verre Oosten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 26 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.