De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 25 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Rijscholen moeten examens afnemen

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil dat rijscholen in de toekomst ook examens gaan afnemen. Nu mag alleen het CBR dat nog doen. Dit staat in het gisteren gepresenteerde verslag van het CBR over het jaar

Het CBR hoopt dat door rijscholen examens te laten afnemen de verwachte toename van examenaanvragen kan worden opgevangen. De Europese Commissie overweegt namelijk binnen niet al te lange tijd een zogenaamde periodieke herkeuring in te voeren. Elke automobilist zal dan elke tien jaar opnieuw theorie- en praktijkexamen moeten doen. Dit betekent jaarlijks 900.000 extra examens, een hoeveelheid die het CBR niet aankan. Momenteel neemt het bureau ongeveer een miljoen examens per jaar af.

Volgens het CBR moeten rij-instructeurs die examens afnemen wel aan strenge voorwaarden voldoen om belangenverstrengeling te voorkomen. Rij-instructeurs mogen dus niet hun eigen leerlingen examineren. Verder moeten de instructeurs regelmatig worden bijgeschoold. Ook dient er een landelijk kwaliteitskeurmerk te komen voor goede rijscholen.

Concurrentie

Het CBR denkt dat de kwaliteit van de rijopleiding verbetert, als het voorstel wordt uitgevoerd. Bovendien meent de organisatie hierdoor concurrentie uit het buitenland tegen te gaan. Hans Fontein, woordvoerder van het CBR: "Het ministerie van Verkeer wil binnen afzienbare tijd dat ook andere partijen een rijopleiding kunnen opzetten en examens kunnen afnemen, mits ze zich aan een aantal wettelijke eisen houden. Als de branche hier niet op inspeelt, groeien de kansen voor buitenlandse concurrenten." Al eerder probeerde de grootste Engelse rijschool BSM de Nederlandse markt binnen te dringen.

Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is in principe voor het plan. "Als de kwaliteit van de opleiding en de verkeersveiligheid er niet onder lijdt, hebben wij er geen problemen mee", aldus woordvoerster Debby Lieuw-On van 3VO.

De BOVAG, wiens rijscholen de helft van de rijlessen in Nederland verzorgen, staat positief tegenover het voorstel van het CBR. Dat de rijschoolbranche echter een kwaliteitsimpuls nodig zou hebben, schiet de BOVAG in het verkeerde keelgat. "Als het CBR hiermee suggereert dat de branche niet op de kwaliteit let dan is dit onjuist. De kwaliteit van rijscholen is prima. Al onze scholen worden streng gescreend waarna zij een kwaliteitslabel krijgen. Bovendien moet elke rij-instructeur al van de minister om de vijf jaar verplicht opnieuw herexamen doen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 25 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.