De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 24 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Bataviastad walhalla koopjesjagers
Factory Outlet Centre opent volgende week

Van een onzer verslaggevers

   
 

LELYSTAD - Het moet een walhalla worden voor de koopjesjagers en een alternatief voor de meubelboulevard op Tweede Paasdag. Aan de rand van het IJsselmeer bij Lelystad wordt de laatste hand gelegd aan de straatjes en winkels van Bataviastad.

Volgende week opent het eerste zogenoemde Factory Outlet Centre (FOC) - een verzameling fabriekswinkels - van Nederland zijn deuren.

Dagje uit

De projectontwikkelaars verwachten dat per jaar zo'n anderhalf miljoen mensen komen. Uiteindelijk komen er zeventig fabriekswinkels waar de consument merkkleding uit oude en overtollige voorraden ver onder de winkelprijs kan kopen.

Om die aantallen mensen ook daadwerkelijk naar Bataviastad te krijgen, zijn de initiatiefnemers al in de slag met touringcarorganisaties om pakketreizen aan te bieden.

,,De mensen kunnen er een gecombineerd dagje uit van maken. Ze kunnen naar het Poldermuseum, of naar het schip de Batavia kijken. En ze kunnen voordelig winkelen'', zegt projectontwikkelaar W. Veldhuizen. Bij de opening van het stadje is de helft van de winkels klaar.

Fenomeen

Het fenomeen van de fabriekswinkels is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, maar menig projectontwikkelaar in Nederland durfde er zijn vingers nog niet aan te branden.

Fabrikanten van dure merkkleding als Nike, Donna Karen, Replay en Benneton bieden hun overtollige en oude voorraden via fabriekswinkels direct aan het winkelend publiek aan.

,,Voor de consument een buitenkansje om de kleding voor 30 tot 70 procent onder de normale winkelprijs te kopen, voor de fabrikant een 'veilige' manier om van zijn voorraden af te komen'', zegt Veldhuizen.

,,De ervaring leert dat die voorraden gaan zwerven en uiteindelijk op de (zwarte) markt terechtkomen en dat schaadt het merk. De winkels worden sober ingericht. Het moet niet te luxe zijn, dan snapt de consument het niet meer," aldus Veldhuizen.

Omzethuur

De projectontwikkelaars moeten het hebben van de omzet, want ze berekenen aan hun huurders zogenoemde omzethuur. ,,Er is wel een basishuur, maar de aardigheid zit 'm voor ons in de omzethuur'', zegt Veldhuizen.

De investeerders rekenen 10 procent van de omzet als huur. Zelf hebben zij in totaal 106 miljoen gulden in Bataviastad geïnvesteerd. Het complex is een doorn in het oog van de middenstand, vooral in Lelystad.

,,Er is natuurlijk altijd sprake van concurrentie met de detailhandel'', erkent Veldhuizen. ,,Maar anderzijds is er ook wisselwerking met de middenstand wanneer er jaarlijks anderhalf miljoen mensen extra naar Lelystad komen.''

Maar het moet geen tweede zwarte markt van Beverwijk worden, waar wekelijks duizenden op zoek zijn naar koopjes. . ,,Absoluut niet'', zegt de projectontwikkelaar geschrokken. ,,Maar we appeleren wel aan dezelfde gevoelens, Nederlanders willen koopjes.''




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 24 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.