LELYSTAD - Het moet een walhalla worden voor de koopjesjagers en een alternatief voor de meubelboulevard op Tweede Paasdag. Aan de rand van het IJsselmeer bij Lelystad wordt de laatste hand gelegd aan de straatjes en winkels van Bataviastad.
Volgende week opent het eerste zogenoemde Factory Outlet Centre (FOC) - een verzameling fabriekswinkels - van Nederland zijn deuren.
Dagje uit
De projectontwikkelaars verwachten dat per jaar zo'n anderhalf miljoen mensen komen. Uiteindelijk komen er zeventig fabriekswinkels waar de consument merkkleding uit oude en overtollige voorraden ver onder de winkelprijs kan kopen.
Om die aantallen mensen ook daadwerkelijk naar Bataviastad te krijgen, zijn de initiatiefnemers al in de slag met touringcarorganisaties om pakketreizen aan te bieden.
,,De mensen kunnen er een gecombineerd dagje uit van maken. Ze kunnen naar het Poldermuseum, of naar het schip de Batavia kijken. En ze kunnen voordelig winkelen'', zegt projectontwikkelaar W. Veldhuizen. Bij de opening van het stadje is de helft van de winkels klaar.
Fenomeen
Het fenomeen van de fabriekswinkels is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, maar menig projectontwikkelaar in Nederland durfde er zijn vingers nog niet aan te branden.
Fabrikanten van dure merkkleding als Nike, Donna Karen, Replay en Benneton bieden hun overtollige en oude voorraden via fabriekswinkels direct aan het winkelend publiek aan.
,,Voor de consument een buitenkansje om de kleding voor 30 tot 70 procent onder de normale winkelprijs te kopen, voor de fabrikant een 'veilige' manier om van zijn voorraden af te komen'', zegt Veldhuizen.
,,De ervaring leert dat die voorraden gaan zwerven en uiteindelijk op de (zwarte) markt terechtkomen en dat schaadt het merk. De winkels worden sober ingericht. Het moet niet te luxe zijn, dan snapt de consument het niet meer," aldus Veldhuizen.
Omzethuur
De projectontwikkelaars moeten het hebben van de omzet, want ze berekenen aan hun huurders zogenoemde omzethuur. ,,Er is wel een basishuur, maar de aardigheid zit 'm voor ons in de omzethuur'', zegt Veldhuizen.
De investeerders rekenen 10 procent van de omzet als huur. Zelf hebben zij in totaal 106 miljoen gulden in Bataviastad geïnvesteerd. Het complex is een doorn in het oog van de middenstand, vooral in Lelystad.
,,Er is natuurlijk altijd sprake van concurrentie met de detailhandel'', erkent Veldhuizen. ,,Maar anderzijds is er ook wisselwerking met de middenstand wanneer er jaarlijks anderhalf miljoen mensen extra naar Lelystad komen.''
Maar het moet geen tweede zwarte markt van Beverwijk worden, waar wekelijks duizenden op zoek zijn naar koopjes. . ,,Absoluut niet'', zegt de projectontwikkelaar geschrokken. ,,Maar we appeleren wel aan dezelfde gevoelens, Nederlanders willen koopjes.'' |