De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 24 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Verschil autoprijzen
in Europa neemt
verder toe

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - De prijsverschillen voor nieuwe auto's in de verschillende lidstaten van de Europese Unie zijn het afgelopen halfjaar gemiddeld verder toegenomen. Vooral in de populaire segmenten, waarin de meeste omzet wordt geboekt, lopen de prijzen vóór belasting sterk uiteen. Dat blijkt uit het jongste rapport van de Europese Commissie over autoprijzen, dat gisteren is gepubliceerd.

Groot-Brittannië is nog steeds het duurste land om een auto te kopen, terwijl Nederland, Finland, Spanje, Denemarken en Griekenland tot de goedkoopste landen behoren. Dat heeft veel te maken met de verschillende belastingregimes, waar de producenten hun prijzen aan aanpassen. Duitsland en Oostenrijk behoren tot de duurste landen qua nettoprijs, omdat zij geen hoge aankoopbelasting op auto's kennen.

Bij de kleine wagens is het prijsverschil tussen het duurste en het goedkoopste EU-land het grootst voor de Opel Corsa, die tot 37,4% meer kost. In het middensegment zit het grootste verschil in de Opel Astra (51,6%) en de VW Golf (33,1%). Bij de grotere auto's zijn de prijsverschillen het kleinst, maar toch kost een Audi A4 of VW Passat in het duurste land nog 22,2% meer dan in het goedkoopste, terwijl dat voor een Opel Vectra oploopt tot 48,5%, sinds Opel zijn prijzen in Finland sterk heeft verlaagd.

Brussel onderzocht in totaal 81 modellen van 17 fabrikanten. Van dat hele wagenpark werden slechts bij vijf modellen de prijsverschillen kleiner; voor de rest liepen ze op in vergelijking met een jaar geleden.

Deze ontwikkeling is Brussel een doorn in het oog, omdat de Europese interne markt voor auto's totaal niet blijkt te werken. De Commissie heeft de autoprijzen hoog op de agenda staan, omdat dit veel consumenten rechtstreeks in de portemonnee raakt. Verschillende fabrikanten hebben uit Brussel al stevige boetes gekregen, omdat ze hun dealers beletten auto's te slijten aan kopers uit een ander land. De Commissie wordt nog steeds bedolven onder de brieven van boze autokopers, die er niet in slagen over de grens een nieuwe automobiel aan te schaffen.

Eurocommissaris Monti heeft verder een nieuwe regeling in de maak voor de automobielsector, die zijn speciale uitzonderingspositie op de Europese regels volgend jaar ziet aflopen. Dankzij deze zogenoemde 'block exemption' hoeft de autobranche zich nu niet te houden aan de normale concurrentieregels en worden auto's alleen via merkgebonden dealers verkocht. Monti wil daar naar verluidt een eind aan maken, omdat het systeem de prijzen nodeloos opdrijft.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 24 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.