BRUSSEL - De prijsverschillen voor nieuwe auto's in de verschillende lidstaten van de Europese Unie zijn het afgelopen halfjaar gemiddeld verder toegenomen. Vooral in de populaire segmenten, waarin de meeste omzet wordt geboekt, lopen de prijzen vóór belasting sterk uiteen. Dat blijkt uit het jongste rapport van de Europese Commissie over autoprijzen, dat gisteren is gepubliceerd.
Groot-Brittannië is nog steeds het duurste land om een auto te kopen, terwijl Nederland, Finland, Spanje, Denemarken en Griekenland tot de goedkoopste landen behoren. Dat heeft veel te maken met de verschillende belastingregimes, waar de producenten hun prijzen aan aanpassen. Duitsland en Oostenrijk behoren tot de duurste landen qua nettoprijs, omdat zij geen hoge aankoopbelasting op auto's kennen.
Bij de kleine wagens is het prijsverschil tussen het duurste en het goedkoopste EU-land het grootst voor de Opel Corsa, die tot 37,4% meer kost. In het middensegment zit het grootste verschil in de Opel Astra (51,6%) en de VW Golf (33,1%). Bij de grotere auto's zijn de prijsverschillen het kleinst, maar toch kost een Audi A4 of VW Passat in het duurste land nog 22,2% meer dan in het goedkoopste, terwijl dat voor een Opel Vectra oploopt tot 48,5%, sinds Opel zijn prijzen in Finland sterk heeft verlaagd.
Brussel onderzocht in totaal 81 modellen van 17 fabrikanten. Van dat hele wagenpark werden slechts bij vijf modellen de prijsverschillen kleiner; voor de rest liepen ze op in vergelijking met een jaar geleden.
Deze ontwikkeling is Brussel een doorn in het oog, omdat de Europese interne markt voor auto's totaal niet blijkt te werken. De Commissie heeft de autoprijzen hoog op de agenda staan, omdat dit veel consumenten rechtstreeks in de portemonnee raakt. Verschillende fabrikanten hebben uit Brussel al stevige boetes gekregen, omdat ze hun dealers beletten auto's te slijten aan kopers uit een ander land. De Commissie wordt nog steeds bedolven onder de brieven van boze autokopers, die er niet in slagen over de grens een nieuwe automobiel aan te schaffen.
Eurocommissaris Monti heeft verder een nieuwe regeling in de maak voor de automobielsector, die zijn speciale uitzonderingspositie op de Europese regels volgend jaar ziet aflopen. Dankzij deze zogenoemde 'block exemption' hoeft de autobranche zich nu niet te houden aan de normale concurrentieregels en worden auto's alleen via merkgebonden dealers verkocht. Monti wil daar naar verluidt een eind aan maken, omdat het systeem de prijzen nodeloos opdrijft.