De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 13 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Autobezitter weer de klos
   
 

AMSTERDAM - Volgens commissievoorzitter J. de Waard, in het dagelijks leven semi-topambtenaar bij het ministerie van Financiën, maken steeds meer automobilisten ten onrechte gebruik van de fiscale voordelen. De 700.000 'grijsrijders' betalen nu minder motorrijtuigenbelasting dan bij gewone auto's en geen luxe belasting BPM. Dat wil de commissie stapsgewijs gelijk trekken omdat deze auto's even milieuvervuilend zijn. Volgens de commissie rijdt één op de vijf mensen ten onrechte - niet bedrijfsmatig - in een auto met grijs kenteken.

De leeftijdsgrens voor oldtimers - die zijn vrijgesteld van wegenbelasting - moet worden opgetrokken van 25 naar 30 jaar. En wie in zijn auto een lpg-installatie heeft raakt de hele vrijstelling kwijt.

"We horen mensen zo vaak op verjaardagen vertellen dat oldtimers zo goedkoop zijn om mee te rijden. Dat krijg je er nu van", verklaart T. Vreugdenhil, oud-CDA-Kamerlid en lid van de commissie de maatregel. De commissie heeft onderzocht hoe het fiscale stelsel 'vergroend' kan worden, zeg maar milieuvervuilend gedrag bestraffen.

"Eigenlijk miezerige, zo niet onfrisse voorstellen", zegt mr. J. Warmerdam, fiscalist van MKB-Nederland, de branche-organisatie van het midden- en kleinbedrijf. "De commissie heeft een jaar vergaderd en het enige dat ze kan bedenken is de wegenbelasting op bestelauto's verhogen. Als dat de enige maatregel is, dan zeg ik: dan is het met het milieu nog niet zo slecht gesteld."

De MKB-fiscalist kan het weten. Hij zat ook in dezelfde commissie. "Voor ons is het onbespreekbaar dat de wegenbelasting voor auto's op grijs kenteken wordt opgetrokken tot het niveau van 'gewone' wagens. Ook de BPM mag niet omhoog. In het merendeel van deze auto's rijden hardwerkende middenstanders die het toch al fors te verduren hebben. Deze ondernemers pakken, betekent een lastenverzwaring van Hfl.1,3 miljard. Daar zullen we ons met hand en tand tegen verzetten."

"Is het weer zo ver?" zegt voorzitter Hans Boutkam van de stichting Grijskenteken-eigenaren. Deze club strijdt al jaren tegen belastingverhogingen op 'bestelauto's'. "Onze vereniging speelde met de gedachte de club op te heffen maar deze voorstellen zijn voor ons weer een stimulans om door te gaan."

Ook de bezitters van een oldtimer voelen zich gepakt. Zij hoeven nu geen wegenbelasting te betalen als het voertuig ouder is dan 25 jaar. Een aantal jaren geleden pleitte het parlement zelf voor deze versoepeling. Het gaat immers om het behoud van historisch erfgoed. Nu wil de commissie de leeftijd echter verhogen naar 30 jaar. "Typische kruideniersmaatregelen", zegt Tiddo Bresters. Hij is vice-voorzitter van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC). "Ons land telt tussen de 100.000 en 150.000 oldtimers. Dat is hooguit 2 procent van het totale autobezit. Het overgrote deel rijdt alleen met mooi weer en in het weekeinde en de bezitter koestert zijn voertuig."

Nog absurder is volgens hem het voorstel dat de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers met een lpg-tank moet verdwijnen, omdat deze mensen te veel kilometers zouden maken. Bresters: "Die commissieleden hebben misschien wel eens een grote, oude Amerikaan op lpg bij een tankstation zien staan. In werkelijkheid zijn er maar enkele duizenden mensen die tot deze categorie behoren. Echt, dat voorstel levert geen cent op."

Ook garagebedrijven zien de bui al hangen. "Die aasgieren op het Binnenhof loeren weer op je portemonnee. Iedere keer hetzelfde", zegt een woedende garagehouder in de Haagse regio, die veel klassiekerliefhebbers en 'grijsrijders' onder zijn klanten telt.

De vraag is ook of het milieu er iets mee opschiet. Want als voor klassieke 'gas-bakken' toch belasting betaald moet worden, dan zullen veel eigenaren terugkeren naar de meest milieuvervuilende benzine: super met loodvervanger. En wie legt straks een klassieke dieselrijder die 40.000 sterk vervuilende kilometers per jaar belastingvrij aflegt één strobreed in de weg?

Voorzitter De Waard blijft na een lange stilte het antwoord schuldig. "Misschien moeten we daar ook nog eens naar kijken."

Staatssecretaris Bos houdt zich op de vlakte. Tot de verkiezingen verandert er wat hem betreft niets. "Het is niet verstandig hier in het zicht van de verkiezingen beleid op te voeren", zegt Bos lachend. "Herstel. Dit zijn dingen die bij de kabinetsformatie geregeld moeten worden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 13 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.