BRUSSEL - De Belgische regering sleept de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair voor de rechter wegens contractbreuk. Het laatste bod van Swissair om van Sabena af te komen, een investering samen met de Belgische overheid van 275 miljoen euro, is onvoldoende om Sabena te redden. De Belgen willen dat Swissair met minimaal 530 miljoen euro over de brug komt.
Volgens de Belgische regering kunnen de Zwitsers niet zo makkelijk uit onder het contract van vorig jaar, waarbij de Zwitsers zich verplichten een meerderheid van 85% te nemen in Sabena, inclusief volledige financiële verantwoordelijkheid.
Swissair staat het water echter zelf tot de lippen en wil van Sabena af. Volgens de verantwoordelijke Belgische minister Daems (Telecommunicatie, Overheidsbedrijven en Participaties) noemde het laatste bod van de Zwitsers gisteren 'indecent' en 'sollen met de 12.000 werkknemers bij Sabena'. Daems vindt het bod veel te laag en daar komt nog een keer bij dat er deels sprake is van een sigaar uit eigen doos, de Zwitsers laat een lening uit 1995 van 30 miljoen euro aan de Belgische staat doorlopen.
Op die manier springen de Zwitsers totaal voor 369 miljoen bij, in ruil voor het feit dat verdere deelneming dan niet nodig zou zijn. De Belgische staat kan krachtens Europese regels daar dan eenzelfde bedrag bijleggen, maar dan nog is het maar de helft van wat nodig is om het afslankingsplan van Sabena te financieren.
Swissair reageert 'verbaasd en verbijsterd' op de harde houding van de Belgen. Topman Corti liet nogmaals weten dat Swissair niet langer bereid en in staat is verlieslijdende maatschappijen onbegrensd te blijven financieren. Voor twee Franse dochters werd al faillissement aangevraagd. "Als ons voorstel niet wordt geaccepteerd, lijkt de toekomst van Sabena steeds onzekerder", aldus Corti.
Volgens de Belgische regering heeft Sabena de eerstkomende maanden echter nog geen liquiditeitsproblemen, maar het is duidelijk dat een rechtszaak niet eeuwig kan duren. De dochterbedrijven Technics en Cargo worden zo snel mogelijk verkocht, dat moet Sabena tot begin 2002 in de lucht houden. Ondertussen kan worden gezocht naar een andere partner als er geen akkoord met Swissair komt.
De Belgen willen ook dat Lernout & Hauspie-crisismanager Philippe Bodson benoemd wordt in de raad van bestuur van Swissair als Belgische waakhond.