UTRECHT - De filemelding geeft straks niet langer de kilometers verkeersopstopping die een automobilist op zijn geplande route te wachten staan, maar ook de minuten oponthoud. Het Traffic Informatie Centre (TIC) in Utrecht, dat onlangs door minister Netelenbos officieel werd geopend en alle verkeersinformatie verzamelt, begint op korte termijn in de randstad met een proef die tot het einde van het jaar zal doorlopen.
Dan wordt besloten of deze informatie via onder meer de radio zal worden verspreid.
Volgens Arie Koot van het verkeersinformatiecentrum is het geven van route-informatie die in tijd wordt uitgedrukt veel nauwkeuriger dan het opsommen van de lengte van de files. "Vaak geven wij kilometerslange files door die dan plotseling weer zijn opgelost. We krijgen die gegevens dan onder meer via detectielussen in het wegdek en dan kan het best zijn dat er veel meer snelheid in de file zit dan op het eerste gezicht lijkt. Wij denken dat weggebruikers veel meer hebben aan informatie over de tijd die zij nog kwijt zijn om op de plek van bestemming te komen. Uiteraard hangt het een en ander wel af van de betrouwbaarheid van het systeem en vandaar ook deze proef", aldus Arie Koot.
Ruim 80 procent van de verkeersinformatie komt binnen via detectielussen in het wegdek. Daarnaast bellen medewerkers van Rijkswaterstaat, het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), de ANWB en 80 zogenoemde 'spitsgidsen' de verkeersopstoppingen en calamiteiten door. Vooral deze laatste groep wordt volgens Arie Koot steeds belangrijker want de spitsgidsen bellen nu al vele honderden keren op en is nog geen enkele keer gebleken dat de informatie niet klopte.
Ondanks alle maatregelen om files proberen te verminderen, is dat tot nu toe nog steeds niet gelukt. Vorig jaar werden er ruim 31.000 files geteld en dat waren er zo'n 7.000 meer dan in 1999. Volgens Koos Burgman van de Bovag-RAI Mobiliteit zorgen de vele opstoppingen voor een schadepost van ruim twee miljard gulden. "Wij zijn er dan ook voorstander van om in ieder geval de bestaande infrastructuur zodanig aan te passen dat van twee rijstroken er drie gemaakt kunnen worden. Met een lagere snelheid wordt dan ieder geval een betere doorstroming bereikt. We zien dat onder meer bij de A10 die nauwelijks files kent ondanks de smalle rijstroken in verband met de grootscheepse renovatie", aldus Burgman.