De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 2 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Loterij vol verrassingen

door Coo Dijkman

   
 

ASSEN - Het is een gemeenplaats om te beweren dat de 71e Gauloises Dutch TT in het water viel, maar de wisselende weersomstandigheden hebben de drie grandprixraces wel degelijk en soms nadelig beïnvloed. De koningsklasse die als 'droge race' van start ging werd door een plotseling buitje van een zinderend slot beroofd, maar de eerder tot 'natte races' verklaarde wedstrijden in de 125- en 250cc-klasse ontaardden in een loterij vanwege dramatische glij- en valpartijen en moeilijke bandenkeuzes.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
De immer verraderlijke GT-bocht is te veel van het goede voor David Checa. (Foto: dagblad de telegraaf)
De lichtste klasse kreeg een verrassende winnaar in de 18-jarige Spanjaard Toni Elias, die op zijn Honda zijn eerste grandprixzege behaalde. In de kwartliterklasse maakte de Noord-Ier Jeremy McWilliams de juiste bandenkeuze voor zijn Aprilia om nadien ook al zijn eerste GP-triomf te begroeten. Hoe kenmerkend voor het verloop van die twee opwarmers voor het klapstuk van de dag!

Dat Elias een getalenteerd coureur is, bleek al in Le Mans uit zijn eerste podiumplaats van dit seizoen. Hij heeft het racen kennelijk in de genen als zoon van vader Toni, die de meest succesvolle Spaanse motorcrosser in met name de 250cc was. Toch had junior nooit gedacht de hoogste trede van het podium te mogen betreden, omdat de concurrentie onder de 'vlieggewichten' enorm groot is. Elias kreeg echter niet alleen hulp van boven, maar ook van zijn rivalen die op de kletsnatte baan een voor een van de baan vlogen.

Het grote, evenoude Italiaanse talent Manuel Poggiali gliste met zijn Gilera tot twee keer toe onderuit en schakelde zichzelf uit. Hij staat nog steeds aan de leiding van het WK, maar treurde de ontdekking van Gianpiero Sacchi, die in 1997 Valentino Rossi naar diens eerste wereldtitel leidde: "Ik was heel stom bezig. De eerste keer gleed ik van de baan omdat het op die plek enorm glad was. Dat kon je nog pech noemen, maar de tweede schuiver had ik kunnen voorkomen. Ik leid nog steeds het kampioenschap, maar om de titel te pakken zal ik toch moeten leren niet te crashen."

Poggiali was niet de enige in deze door valpartijen even dramatisch als sensationeel verlopen race, waarop het Engelse gezegde dat 'to finish first, first finish' van toepassing was. Ook pole-winnaar Gino Borzoi ging namelijk in leidende positie onderuit en leek zich daarmee vast te houden aan de 'Alzamora-tactiek', genoemd naar de Spanjaard die in 1999 wereldkampioen werd zonder één overwinning. De Italiaan komt wel in de annalen als de eeuwige pole-recordhouder van Assen (2.12,212). Omdat ook nog eens de nummer drie uit het WK, de Japanner Azuma, van zijn bike buitelde, waarna zijn landgenoot Ui (vierde in de race) dit voorbeeld volgde, was het niet verwonderlijk dat de race een verrassende wending nam. Temeer daar Cecchinello (vierde in de WK-stand) met pech uitviel. Dat de Honda-coureurs Elias en de Fransman Arnaud Vincent er tenslotte nog een spannende tweestrijd van maakten, was een schrale troost voor de kletsnatte toeschouwers, die zich de 125cc-race anders hadden voorgesteld.

Ook de 250cc-rijders kregen het sein 'wet race' voorgeschoteld, maar op de al wat opdrogende piste was het een gokje waard om niet op regen- maar op intermediatebanden of zelfs slicks van start te gaan. De oudste deelnemer bleek de slimste van de voorste startrij. Terwijl de drie snelsten uit de training (Harada, Katoh en Melandri) regensloffen hadden gemonteerd, nam McWilliams in de pits de gok om met intermediaties (een licht gegroefde slick) uit te gaan. Dat pakte zo verbluffend uit dat de Brit met zijn Aprilia zelfs Katoh, die dit seizoen al vijf keer zegevierde, om de oren reed. De 250cc-race kreeg aldus een saai verloop. Jan Witteveen, de technisch-directeur van Aprilia, had dan ook liever gezien dat Melandri (zesde) en Harada (op 1 ronde na een bandenwissel tijdens de race) op de plek hadden gestaan waar McWilliams zich voor het oog van vrouw Jill en de kids Jack en Zak liet huldigen. "Maar het is leuk voor Jeremy en goed voor de komende race op Donington", aldus de Nederlander in Italiaanse dienst voor wie het zonnetje toch nog ging schijnen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 2 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.