AMSTERDAM - Laurus verkoopt het merendeel van de Mitra-slijterijen en alle 177 dierenspeciaalzaken van Pet's Place. Deze onderdelen passen niet in de Konmar-formule, waarmee Laurus marktleider Albert Heijn uitdaagt. Circa honderd Mitra's zijn wel te integreren in deze winkelformule.
Laurus wil met het afstoten van niet-kernactiviteiten EUR140 miljoen ophalen om de Konmar-formule verder uit te bouwen. Inmiddels telt Nederland tachtig Konmars. "Samen met de inmiddels verkochte slagerijen, liggen we goed op koers", verklaarde topman O. van Straaten gisteren. Laurus doet geen mededelingen over de verkoopbedragen.
De Mitra-slijterijen zijn nog geen halfjaar in bezit van Laurus geweest. Medio januari verkreeg het concern 100% van de aandelen in de keten van 335 aparte drankwinkels en 26 inpandige slijterijen bij A&P-supermarkten. Tot dan had Laurus al een meerderheid van 56%. De bedoeling was toen al om alleen de bruikbare slijterijen te houden die in of vlakbij een tot Konmar om te vormen supermarkt zitten.
De 177 dierenspeciaalzaken van Pet's Place gaan naar De IJsvogel Beheer, bekend van de formule Dierenland. De 235 slijterijen van Mitra die niet binnen de plannen van Laurus vallen, zijn verkocht aan Distilleerderij M. Dirkzwager in Schiedam, bekend van de Florijn-jenever. Er zijn geen consequenties voor de medewerkers van beide onderdelen van Laurus.
Laurus maakte gisteren ook bekend dat het uiteindelijk de franchise-houders van Super De Boer over de streep heeft getrokken. Daarmee zijn alle oude formules bereid mee te doen met de ombouw tot Konmar. Half mei gingen de Edah-bazen overstag. Half juli komt Laurus met een eerste evaluatie van het megaproject.