De kandidaten hebben gereageerd op grootscheepse wervingscampagnes. Het GVB wil de veiligheid op de trams vergroten en op alle lijnen in de hoofdstad een conducteur hebben. Daartoe werd een offensief op de arbeidsmarkt gestart.
Tot voor kort moesten kandidaten vallen onder de zogenoemde Melkert-regeling, maar nu die eis is komen te vervallen, lijkt het GVB er vrij simpel in te slagen de benodigde 150 nieuwe conducteurs binnen te halen. Momenteel telt het vervoerbedrijf 550 tramconducteurs.
"De conducteur kan service en informatie aan de reiziger verschaffen terwijl de sfeer en het veiligheidsgevoel verbeteren", zegt GVB-woordvoerder R. de Kort. "Bovendien zorgt de aanwezigheid van een conducteur op de tram ervoor dat mensen betalen."
Conducteur in Amsterdam was voorheen nooit een baan die echt in trek was. Verbale agressie en gewelddadige passagiers bezorgden het werk een slecht imago. De exacte reden van de plotselinge populariteit van het vak laat zich slechts raden.
Het GVB heeft wel een idee wat er achter de stroom aanmeldingen steekt: "Er wordt veel gereageerd door mensen die altijd al conducteur hebben willen worden, maar dat niet konden omdat ze niet onder de Melkert-regeling vielen." Voorheen konden alleen mensen die ten minste een jaar werkloos waren aan de slag als conducteur. Dit werk mocht dan maximaal twee jaar worden gedaan.
Ondanks de stormloop van sollicitanten zet het GVB de wervingscampagnes voort. "Er hebben zich veel kandidaten gemeld, maar we moeten nog maar afwachten hoeveel van hen aan de criteria voldoen. Ten tweede is het verloop behoorlijk en willen veel huidige conducteurs doorstromen naar bijvoorbeeld de functie van trambestuurder."
Per week maken zo'n drie miljoen mensen gebruik van de Amsterdamse trams.