De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 28 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Stormloop op baan als tramconducteur

door Gijsbert Termaat

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 16kb)
Conductrice R. Verband
AMSTERDAM - Amsterdammers staan plotseling in de rij voor een baan als tramconducteur. Nadat jarenlang vrijwel niemand voor deze baan was te porren, heeft het hoofdstedelijk Gemeentevervoerbedrijf (GVB) nu te maken met een massale toestroom van sollicitanten. Onder degenen die zich hebben aangemeld bevinden zich opvallend veel huisvrouwen, horecamensen en herintreders.

Maar liefst ruim 500 mensen hebben zich al bij het GVB aangemeld en zullen binnenkort worden gescreend. Er is plaats voor 150 nieuwe conducteurs.

Veiligheid

De kandidaten hebben gereageerd op grootscheepse wervingscampagnes. Het GVB wil de veiligheid op de trams vergroten en op alle lijnen in de hoofdstad een conducteur hebben. Daartoe werd een offensief op de arbeidsmarkt gestart.

Tot voor kort moesten kandidaten vallen onder de zogenoemde Melkert-regeling, maar nu die eis is komen te vervallen, lijkt het GVB er vrij simpel in te slagen de benodigde 150 nieuwe conducteurs binnen te halen. Momenteel telt het vervoerbedrijf 550 tramconducteurs.

"De conducteur kan service en informatie aan de reiziger verschaffen terwijl de sfeer en het veiligheidsgevoel verbeteren", zegt GVB-woordvoerder R. de Kort. "Bovendien zorgt de aanwezigheid van een conducteur op de tram ervoor dat mensen betalen."

Conducteur in Amsterdam was voorheen nooit een baan die echt in trek was. Verbale agressie en gewelddadige passagiers bezorgden het werk een slecht imago. De exacte reden van de plotselinge populariteit van het vak laat zich slechts raden.

Het GVB heeft wel een idee wat er achter de stroom aanmeldingen steekt: "Er wordt veel gereageerd door mensen die altijd al conducteur hebben willen worden, maar dat niet konden omdat ze niet onder de Melkert-regeling vielen." Voorheen konden alleen mensen die ten minste een jaar werkloos waren aan de slag als conducteur. Dit werk mocht dan maximaal twee jaar worden gedaan.

Ondanks de stormloop van sollicitanten zet het GVB de wervingscampagnes voort. "Er hebben zich veel kandidaten gemeld, maar we moeten nog maar afwachten hoeveel van hen aan de criteria voldoen. Ten tweede is het verloop behoorlijk en willen veel huidige conducteurs doorstromen naar bijvoorbeeld de functie van trambestuurder."

Per week maken zo'n drie miljoen mensen gebruik van de Amsterdamse trams.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 28 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.