DEN HAAG - Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren groen licht gekregen van de Kamer om de kilometerheffing verder uit te werken, maar de fracties ruziën onderling zo over de voorwaarden dat de invoering vanaf 2004 allerminst zeker is.
Zo wil een meerderheid van PvdA, CDA, ChristenUnie en SGP dat de kilometerprijs in de randstad hoger wordt dan in de rest van het land. Onder meer Groningen en Limburg pleiten voor lagere tarieven omdat zij niet willen betalen voor de files in de randstad. De minister wees dit voorstel echter van de hand omdat belastingen voor iedereen in het hele land even hoog moeten zijn. Bovendien wil Netelenbos de heffing bij de introductie niet te ingewikkeld maken om te voorkomen dat er van het hele systeem niets terecht komt.
Ook legde VVD-woordvoerder Hofstra een pakket aanvullende voorwaarden op tafel om ervoor te zorgen dat automobilisten, vooral met grote auto's, straks door de heffing niet duurder uit zijn. Zo eiste hij naast volledige afschaffing van de motorrijtuigenbelasting en de luxebelasting op auto's (bpm) dat er een flinke eenmalige verlaging van de brandstofaccijnzen komt. Op die manier wordt ook het leed verzacht van pomphouders in de grensstreek, die vechten tegen de veel lagere prijzen in Duitsland en België.
De liberaal wil, tot grote ergernis van PvdA en D66, ook dat alle auto's in het nieuwe systeem gelijk worden aangeslagen per gereden kilometer. De minister wil kleine, schone en zuinige auto's net als in het huidige systeem minder laten betalen dan grote en zware benzineslurpers. Hofstra merkte echter op dat grote auto's nu 'extreem zwaar' worden belast. Hij pleitte voor een verlaging en neemt voor lief dat bezitters van kleine auto's daarvoor wellicht wat meer moeten gaan betalen. Ook vindt de VVD'er dat het kabinet de steeds zuiniger wordende dieselauto's fiscaal moet belonen.
Minister Netelenbos heeft gisteren in de Kamer gezegd dat ook de accijns op brandstof voor 'een deel' in de kilometerheffing wordt meegenomen. De prijzen van benzine, diesel en LPG aan de pomp gaan omlaag zodra vanaf 2004 de kilometerheffing wordt ingevoerd in de randstad. Om hoeveel centen of dubbeltjes per liter het gaat, is volgens haar departement nog niet bekend.