De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 20 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Winstwaarschuwing Gucc
schokt beleggerswereld

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Geheel tegen de verwachting in gaf luxe goederenproducent Gucci gisteren een winstwaarschuwing af.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 19kb)
In Japan zou Gucci niet onder druk hoeven te staan menen analisten. (Foto: REUTERS)
Terwijl bestuursvoorzitter Domenico de Sole tijdens de presentatie van de jaarcijfers in maart nog vol vertrouwen over de toekomst van zijn onderneming was, moest hij gisteren dan toch de verwachtingen voor dit jaar naar beneden bijstellen. Op de Amsterdamse beurs werd Gucci flink afgestraft. Het aandeel moest 5,3% terug naar EUR96,25.

De winst per aandeel komt uit op $3 in plaats van de eerder aangegeven $3,40 dollar. De omzet zal naar verwachting ongeveer $2,45 miljard (ƒ6,3 miljard) bedragen tegen een eerdere schatting van $2,6 miljard.

De lagere inkomsten hebben volgens het Italiaanse modehuis deels te maken met de daling van de korte rente in de Verenigde Staten. De rentebaten daalden en daardoor komt de winst voor afschrijvingen niet uit op $440 miljoen, maar op $410 miljoen. Dat maakte het concern bekend bij de presentatie van de resultaten over het eerste kwartaal.

Slechts enkele maanden geleden trachtte de topman zowel de financiële wereld als tientallen journalisten te overtuigen van het 'wij zijn de beste gevoel' van Gucci. "Wij ondervinden absoluut geen problemen van de groeivertraging in de Verenigde Staten", zo meldde hij destijds om er zelfs aan toe te voegen: "ik beloof u een prachtrendement."

Ook werd toen een parfumlijn van het vorig jaar ingelijfde merk Yves Saint Laurent aangekondigd. En juist de inkomsten van modehuis Yves Sait Laurent vielen in het eerste kwartaal dramatisch tegen. De omzet daalde met zo'n 24% naar $128,8 miljoen. Volgens Gucci was de daling van de omzet voornamelijk het gevolg van lagere verkopen in Amerikaanse warenhuizen. Ook werden er in het eerste kwartaal geen nieuwe producten gelanceerd. Voor 2001 valt het operationele verlies voor de gehele YSL-divisie hoger uit. Eerder werd een verlies van $50 miljoen verwacht. Nu wordt het geraamd op $75 miljoen.

Over het eerste kwartaal, dat voor Gucci eindigt op 30 april, klom de omzet met 5,5% tot $559,7 miljoen. De nettowinst kwam uit op $55,9 dollar. Gucci heeft zowel een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs als in de VS.

Het eigen Gucci merk heeft het goed gedaan. De omzet klom met 11,5% tot $382,3 miljoen. Vorig jaar steeg de omzet in hetzelfde kwartaal met 27%. In de VS daalde de omzet van het eigen merk met 4,7% naar $92,3 miljoen. Japan en Europa stegen de inkomsten daarentegen met dubbele cijfers.

"Onze mening is bevestigd", zei gisteren John Wakely, senior analist bij het Amerikaanse effectenhuis Lehman Brothers naar aanleiding van de resultaten van het merk Yves Saint Laurent. "Je kan acquisities niet in een paar kwartalen winstgevend maken. Je hebt twee tot drie jaar nodig om het product te veranderen, twee tort drie jaar om de marketing goed op poten te zetten en dan nog eens twee tot drie jaar om het verbeterde imago van het merk goed in de markt te zetten." Lehman geeft het aandeel het advies 'neutraal'.

Toch zijn er ook analisten die er flink naast hebben gezeten. Zo lieten een dag eerder enkele marktkenners weten net als De Sole het volste vertrouwen te hebben in de verkopen van luxe tasjes, horloges en kleding. Ook in Japan, het land dat op weg is naar een recessie, hoeft het modehuis volgens verschillende analisten niet op een teruggang te rekenen. "Merken zijn extreem belangrijk voor de Aziatische consument. Een tasje van Gucci geeft de gewenste status", meent Petra Rinsma, analist bij SNS Securities, die toegeeft de winstverwachting niet te hebben zien aankomen.

Volgens haar zit het 'm vooral in het YSL-merk. "Blijkbaar moeten ze er toch iets meer geld tegenaan gooien dan verwacht om het merk te herlanceren."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 20 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.