De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 17 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Verwachtingen vallen
in het water in Le Mans

door Coo Dijkman

   
 

LE MANS - En toen kwam onder begeleiding van daverende donderslagen de regen met bakken uit de hemel.... Dertien minuten na het startsein voor de 69ste 24 Uren van Le Mans brak op het Circuit de la Sarthe de hel los en zou de beroemde Franse klassieke autorace een speelbal van de elementen worden. Pas om 2 uur 's nachts begon de kletsnatte piste op te drogen, maar in het 22ste uur heropende de hemel zijn sluizen, zodat de safetycar voor de vierde maal het sterk uitgedunde veld moest temporiseren.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 28kb)
Jan Lammers stunt in de openingsfase van de 24 Uren van Le Mans. (Foto: EPA)
Uiteindelijk zagen gistermiddag om vier uur slechts 21 van de 48 gestarte equipes de finishvlag, waaronder de twee fabrieks-Audi's die een even verwachte als verdiende 1-2 zege behaalden.

Regen, regen en nog eens regen.....

Het eerste half uur begon al in optocht onder begeleiding van de safetycar, nadat alle rijders droogweerbanden hadden gemonteerd en verrast werden door wolkbreuken. Het was de opmaat voor de meest bizarre 'Vingt Quatres Heures' die men zich kan herinneren. Zelfs tweevoudig Le Mans-winnaar Gijs van Lennep, die als gast van Audi Nederland aanwezig was, verklaarde: "Dit noodweer heb ik hier nog nooit meegemaakt".

Terwijl het grootse evenement juist zo feestelijk was begonnen. De rijdersparade op vrijdagavond door het centrum van Le Mans werd door tienduizenden racefans enthousiast onthaald, terwijl zich zaterdagmiddag honderdduizenden toeschouwers, onder wie de Spaanse koning Juan Carlos en Formule 1-rijder David Coulthard, zich op het circuit opmaakten voor een schitterend festijn. Het zou allemaal in het water vallen. Meelijwekkend waren dan ook de trieste taferelen op het doordrenkte binnenterrein waar vooral de buitenlandse bezoekers hun tentjes in de blubber hadden opgeslagen.

Regen, regen en regen.....

Doordat de razendsnelle piste waar op het 'droge' topsnelheden van dik 330 kilometer per uur worden bereikt, spekglad was geworden tolden de wagens achter elkaar van de baan. In feite werden daar ook de vijf Nederlandse deelnemers het slachtoffer van. Tom Coronel's teamgenoot Stefan Johansson werd in de hectische beginfase van achter aangetikt en liep met zijn Audi flinke schade op. De ex-grandprixcoureur moest die in de pits laten herstellen maar liep daardoor al forse achterstand op. Omdat Johansson niet veel later met een elektrisch probleem uitviel, kon Coronel zelfs onverrichterzake huiswaarts keren. "Dit is een K.O. met een linker stoot er achter aan. Temeer daar je in een wagen zit die in potentie kan winnen", treurde Coronel.

Dat zelfs de natweerspecialist Jan Lammers zijn Dome niet op de baan kon houden zei voldoende over de barre omstandigheden. De kopman van Racing for Holland moest eveneens in die sensationele openingsfase naar de pits om een andere achtervleugel te monteren, hetgeen acht ronden in beslag nam. Het drietal Lammers-Val Hillebrand-Donny Crevels liep meteen achter de feiten aan, hoewel Lammers nog in de eerste ronden tweede en zelfs even aan kop had gelegen. Uiteindelijk viel het team dat van de 38ste naar de negende plaats was opgeklommen, om 05.29 uur zondagmorgen uit toen Crevels tot stilstand kwam door een electronisch defect. Klaas Zwart tenslotte moest lijdzaam toezien hoe zijn teamgenoot Scott Maxwell in de regen tegen de vangrail schoof, waardoor de Ascari zo zwaar beschadigd werd dat de strijd na 66 ronden moest worden gestaakt.

Toch wilde Lammers niet van een echec praten omdat zijn Racing for Holland voor de derde maal op rij niet wist te finishen. "Uitvallen is natuurlijk altijd jammer, maar je weet dat er in een race als deze veel kan gebeuren. Het treft ons niet alleen maar ook de grote fabrieksteams. Ik ben tevreden met de prestaties van Val en Donny. Van tevoren vroegen mensen wel eens waarom we voor twee onervaren rijders hebben gekozen, maar zeker in de nacht hebben ze alle twee laten zien dat zij uit het goede Le Mans-hout gesneden zijn".

Regen, regen, regen.....

Denk niet dat alleen de winnende Audi-coureurs in dat waterballet op de been bleven. Laurent Aiello (uiteindelijk tweede) maakte al aquaplanend een 'Ausrutscher' waarbij de Fransman de achterkant van zijn Audi beschadigde. Na de reparatie kwam hij als 29ste weer de baan op, om in twee uur tijds de positie in te nemen die hem ook na 24 uur toekwam. Hij demonstreerde met die opmars de suprematie van de fabrieks-Audi's die vorig jaar zelfs de eerste drie plaatsen in beslag namen. Toch meende de Deen Tom Kristensen die met Frank Biela en Emanuele Pirro op herhaling ging: "Dit was de zwaarste race die ik ooit gereden heb. Het was zo moeilijk op de baan te blijven vanwege die regen en de listige condities waarbij je geen hand voor ogen zag. Het was alsof ik vanwege die spray's in dichte mist reed." De uitgevallen Klaas Zwart kon dat alleen maarbeamen: "Ik reed 270/280 en had maar tien meter zicht. Dit was niet normaal meer. Een Formule 1-race zou zijn afgelast, maar hier gaan ze door, hè. Eigenlijk gekkenwerk...."

Uitslag 69ste 24 Uren van Le Mans (Fra): 1. en winnaar LMP900-klasse Biela-Kristensen-Pirro (Dui/Den/Ita) Audi R8 321 ronden = 4.367,205 kilometer (gem. 181,967 km/uur), 2. Aiello-Capello-Pescatori (Fra/Ita/Ita) Audi R8 op 1 ronde, 3. Wallace-Van der Poele-Leitzinger (GBr/Bel/VSt) Bentley Speed 8 op 15 ronden, 4. Beretta-Wendlinger-Lamy (Mon/Oos/Por) Chrysler-Mopar op 23 ronden, 5. en winnaar LMP675-klasse Deletraz-Fabre-J. Gene (Zwi/Fra/Spa) Reynard-Lehmann 2KQ op 37 ronden, 6. en winnaar GT LM-klasse Babini-Rosa-Drudi (Ita) Porsche 911 GT3-RS op 38 ronden. Snelste ronde: Aiello 3.39,046. Gestart: 48 equipes. Gefinisht: 21, waarvan 20 geklasserd. Uitgevallen: Johansson-Tom Coronel-Lemarié (Zwe/Ned/Fra) Audi (electronica) 35 ronden, Zwart-Maxwell-Pompidou (Ned/Can/Fra) Ascari (schade) 66 ronden, Lammers-Hillebrand-Crevels (Ned) Dome (electronica) 156 ronden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 17 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.