De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 17 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Eerste topklasseringen voor Albers en Huisman

Van onze speciale verslaggever

   
 

HOHENSTEIN-ERNSTTHAL - De beide Mercedes-Benz-coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman zijn voor het eerst in hun DTM-seizoen in de top drie geëindigd. Dat van het Nederlandse duo alleen Albers naast racewinnaar Bernd Schneider op het podium van de Sachsenring stond, had te maken met een tijdstraf die Huisman had gekregen. Hij moest een tijd wachten voordat zijn protest werd toegewezen en daardoor zeker was van zijn derde plaats.

Huisman had problemen in de eerste ronde, toen hij de voorkant van zijn Mercedes beschadigde tegen de Audi van Christian Abt. Daarop moest hij naar de pits voor reparatie en daarbij liet hij ook gelijk de in de DTM verplichte bandenwissel uitvoeren. Dat zou nog de nodige discussie geven, want een nieuwe DTM-regel stelt dat de bandenwissel pas mag worden uitgevoerd nadat de auto's voor de eerste maal over de finish zijn gereden. Aanvankelijk werd Huisman de gang naar het podium geweigerd door wedstrijdleider Roland Bruynseraede.

"Hij zei dat ik een tijdstraf zou krijgen, waarop ik meldde dat we dan een protest zouden indienen", aldus Huisman. Zo geschiedde, en het protest werd toegewezen omdat de finishlijn op de Sachsenring achter de startlijn ligt en de auto's deze lijn dus in de eerste ronde al gepasseerd waren. "Jammer dat ik niet op het podium stond, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat en de punten", zei Huisman.

De kwalificatietraining was al een verrassende aangelegenheid, omdat het na tien minuten begon te regenen. Wie toen nog geen rondetijd had staan, kon een goede startpositie wel vergeten. Dat lot trof onder meer regerend kampioen Schneider, die als twintigste moest starten. Albers deed het beter: hij mocht als derde vertrekken, terwijl Huisman de tiende plaats in de startopstelling bezette.

Bij de start van de korte kwalificatierace raakte Albers in botsing met Christian Abt en Michael Bartels, waardoor hij ver terugviel. Hij eindigde als zestiende. Huisman maakte een aantal plaatsen goed en werd vijfde. Bernd Schneider leverde een perfecte prestatie door van de twintigste startplaats binnen acht ronden naar de vierde positie te rijden. In de hoofdrace kwam Albers goed weg en reed, mede dankzij een geslaagde pitstopstrategie, keurig van de zestiende naar de tweede plaats. "Dit had ik echt nodig. Ik ben echt blij dat het nu eindelijk een keer goed ging", aldus de zichtbaar opgeluchte Larenaar.

Sachsenring (Dui). DTM, vierde race: 1. Schneider (Dui) 28 ronden in 42.30,866 (gem. 144,036 km/u), 2. Albers (Ned) op 27,920, 3. P. Huisman (Ned) 33,827, 4. Tiemann (Dui) 34,489, allen Mercedes-Benz CLK-DTM, 5. Ekström (Zwe) Abt-Audi TT-R 35,774. Stand: 1. Schneider 74 punten, 2. Fässler (Zwi) 49, 3. Dumbreck (GBr), beide Mercedes-Benz CLK-DTM, en Aiello (Fra) Abt- Audi TT-R 37, 7. Huisman 18, 10. Albers 15.

Duits Formule 3, zevende race: 1. Winkelhock (Dui) 22 ronden in 31.06,771 (gem. 168,798 km/u), 2. Kaneishi (Jap) 4,063, 3. Diefenbacher (Dui) 4,256, 11. Du Pau (Ned) 29,718, allen Dallara-Opel. Achtste race: 1. Kaffer (Dui) Dallara-Honda 21 ronden in 30.16,912 (gem. 168,850 km/u), 2. Mäenpää (Fin) 0,770, 3. Grassotto (Ita) 1,205. Uitgevallen: Du Pau, allen Dallara-Opel. Stand: 1. Kaneishi 88 punten, 2. Kaffer 87, 3. Diefenbacher 70.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 17 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.