AMSTERDAM - Miljoenen vaders in Nederland worden aanstaande zondag extra in het zonnetje gezet. De detailhandel mikt op recordwinsten. Vooral geurtjes, cd's, drank en boeken zijn zeer in trek bij de kopers. Met het oog op vaderdag hebben de 5.500 supermarkten massaal schroevendraaier-setjes, spulletjes voor de auto, cd-roms en luxe badprodukten ingeslagen.
|
Geuren kleuren.
|
"De duurdere wijnen en champagnes blijken eveneens gewilde geschenken", weet René Roorda, adjunct-directeur van het Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL).
Ook de kant-en-klaar produkten voor het traditionele vaderdagontbijt - croissants, eitjes, jus d'orange - vinden gretig aftrek.
Veel schappen in de supermarkten zijn gevuld met typische mannenkadootjes, zoals pakketjes speciaal-bier met een opener of een glas. "Verder hebben we barbecue-pakketten samengesteld met verschillende, lekkere sausjes", vervolgt Roorda die, evenals de rest van Nederland, hoopt op prachtig zomerweer.
De detailhandel houdt rekening met een extra omzet van tientallen miljoenen guldens als gevolg van vaderdag-inkopen. "In een 'normale' week zetten we 900 miljoen om. Nederland telt zo'n 6,8 miljoen huishoudens. Als die dezer dagen allemaal een paar gulden extra besteden, zitten we zo op 30 à 35 miljoen extra."