De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 14 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Woonlasten in uw gemeente 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nokia kwetsbaar op beurs
   
 

AMSTERDAM - Opnieuw heeft een winstwaarschuwing bij Nokia meer dan 20% van de beurswaarde doen verdampen. Eind juli 2000 gebeurde hetzelfde. Toen presenteerde de Finse marktleider over het tweede kwartaal een omzetstijging van 55% en een winststijging van 64%. Nokia voorspelde tevens dat dit resultaat in het derde kwartaal niet overtroffen zou worden.

Ondanks de glanzende cijfers ging er meteen 21% (gelijk aan EUR57 miljard) van de beurswaarde af. Nokia gold tot dan toe als de absolute hoogvlieger van het Europese bedrijfsleven. De koers was in vier jaar 4000 keer zo hoog geworden.

Eergisteren deed een winstwaarschuwing de beleggers wederom schrikken. Dergelijke reacties zijn echter te voorzien bij fondsen die als een komeet omhoog zijn geschoten. Elke neerwaartse bijstelling wordt direct afgestraft.

Nokia is daarom extra voorzichtig. Onlangs was men zich al heel terughoudend tijdens de jaarlijkse 'Vision Days'. Hoofdconclusie in Helsinki: het publiek wil toch vooral communiceren in plaats van via de mobiele telefoon geïnformeerd worden. De interesse in mobiel internet heeft zijn grenzen. Echte grote doorbraken (killer applicaties) komen er niet aan. De ervaringen met WAP hebben geleerd dat het publiek snel teleurgesteld kan raken, zeker als de verwachtingen vooraf te veel omhoog zijn geschroefd.

De toekomst is aan foto's en videostromen via de telefoon. Alle hoop is daarop gericht. Maar niemand weet of het grote publiek dit wel wil. Dezelfde onzekerheid die de koersen van de grote telecomoperators ineen doet schrompelen, krijgt daarom nu vat op het bedrijf dat een ware 'cult'-status heeft kunnen bereiken.

Nokia blijft streven naar een marktaandeel van 40%. Dat is erg veel voor een fabrikant die technisch zeker niet superieur is. Net zoals Nike geen betere schoenen maakt, zo scoort Nokia in vergelijkende producttests niet meer dan gemiddeld. Een sterke concentratie op haar hoofdproduct, veel research, knap design, een goed gevoel voor trends (iconen en beltonen), een geoliede productie en 'last but least' een ijzersterk imago doen Nokia's concurrenten naar adem snakken. In een stagnerende markt heeft Nokia tot nog toe haar marges kunnen handhaven. De afgelopen koersval heeft echter geleerd dat de belegger bij maar het minste geringste 'onraad' aandelen dumpt. Voorzichtigheid is dus op zijn plaats. Zeker als men bedenkt dat de Japanse industrie aan een tegenoffensief werkt.

Alfred Monterie



 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 14 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.