De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 12 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Laurus-top vindt de nieuwe Konmar niet lekker genoeg
   
 

AMSTERDAM - Terwijl de nieuwe Konmar-winkels nog maar nauwelijks de deuren hebben geopend, uit de directie nu al haar ongenoegen over de prestaties van de winkels die de concurrentie met marktleider Albert Heijn moeten aangaan. "De prestaties zijn ver onder de maat", zo laat directielid Peter Stuyts weten in het supermarktvakblad Distrifood.

"De communicatie straalt te weinig prijsagressiviteit uit en de winkels missen de versbeleving van de oude Konmar-formule", aldus de topman, die eraan toevoegt: "Konmar nieuwe stijl is niet lekker genoeg, de winkels hebben niet de uitstraling die ik wil."

En juist die beleving, of zoals bestuursvoorzitter Ole van der Straaten het bij de presentatie van de nieuwe formule verwoordde, het 'Ikea-gevoel', moet de nieuwe winkelformule van Laurus op de kaart zetten.

Stuyts vindt vooral dat het lage prijsniveau onvoldoende uit de verf komt. "Wij zijn met de nieuwe Konmar zelfs goedkoper dan Edah, maar dat wordt onvoldoende getoond. Wij zitten qua prijsniveau precies waar we willen zitten en dat is onder Albert Heijn."

Volgens een woordvoerder van Laurus gaat het hier om aanloopproblemen op het gebied van logistiek en automatisering. "Er wordt hard aan gewerkt om deze kinderziektes te verhelpen", weet de zegsman die de uitlatingen van Stuyts dan ook onhandig en vooral voorbarig noemt.

"De winkels zijn 15 mei pas opengegaan, geef ze even de tijd om zich te bewijzen", zo vervolgt hij. "In slechts enkele weken hebben wij 55 winkels geopend, het is niet meer dan logisch dat dergelijke problemen zich dan voordoen", meent de woordvoerder. Halverwege volgende maand hoopt de supermarkt-organisatie iets meer te kunnen zeggen over de tot dan toe behaalde resultaten.

In België werd begin dit jaar een eerste proefwinkel geopend. Deze draaide al snel 50% meer omzet. Bij de opening van de eerste Nederlandse Konmar in Almere hield Van der Straaten de omzetgroei op een voorzichtige 20%. Stuyts wil op dit moment nog geen uitspraken doen over de behaalde omzet. "De formule heeft tijd nodig", zo laat hij in het vakblad weten.

Uit de eerste cijfers van onderzoeksbureau Gfk blijkt inmiddels al wel dat de gemiddelde besteding per bezoek in de Konmar-filialen terugloopt. Terwijl de gemiddelde besteding in de oude Konmar ruim Hfl.53 was is dat in de nieuwste vestigingen teruggelopen naar Hfl.45. Gemiddeld bezochten de klanten in de week voor Pinksteren de Konmar 1,36 keer. Concurrenten Albert Heijn en C1000 werden in die periode met respectievelijk 1,73 en 1,71 keer per week aanzienlijk meer bezocht.

Wekelijks worden nu zo'n 15 supermarkten van Laurus omgebouwd tot Konmar. Eind 2003 moeten alle 800 winkels die nu nog opereren onder de namen Edah, Super de Boer, Groenwoudt, Nieuwe Weme en Lekker & Laag zijn omgebouwd tot de nieuwe Laurus-formule.

De openheid over de ontevredenheid van de Laurus-directie over de eigen winkelformule heeft het aandeel geen goed gedaan. Het aandeel werd ruim 5,3% goedkoper op 7,10.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 12 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.