De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Minder havengeld
voor stil toestel

   
 

SCHIPHOL - Stillere vliegtuigen betalen vanaf 2 juni een stuk minder havengeld aan Schiphol dan herriemakers. Sinds 1998 bestaat al een verschil in start- en landingsgelden op grond van geluid. Dat wordt nu verscherpt. De havengelden gaan gemiddeld met 3,5% omhoog.

Schiphol verhoogt de tarieven om de investering in voorzieningen voor de luchtvaartmaatschappijen te bekostigen en de inflatie te compenseren. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare geluidscapaciteit verscherpt de luchthaven het verschil in tarieven. Hiertoe deelt Schiphol de vliegtuigen in in drie geluidscategorieën.

De allerstilste vliegtuigen krijgen 10% korting op de start- en landingsgelden en parkeergelden. De middencategorie betaalt het basistarief. De kisten die het meeste lawaai produceren, moeten een toeslag van 20% betalen. Schiphol hoopt hiermee het gebruik van stillere vliegtuig te stimuleren.

De indeling geschiedt niet op basis van het vliegtuigtype, omdat de hoeveelheid lawaai afhankelijk is van het soort motor. Ieder vliegtuig wordt daarom apart beoordeeld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.