Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
wo 30 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Supermarkten in
slag om gunst klant

door Mirjam Brinks

   
 

AMSTERDAM - De slag om de supermarktklant is in ons land in volle hevigheid losgebarsten. Terwijl Laurus druk bezig is alle supermarkten te verbouwen tot Konmar, start concurrent Ahold eind juni met een volledige ombouw van alle 700 Albert-Heijn winkels.

Ruim 1400 voedings-producten moeten in het schap plaats maken voor non-food artikelen als computers, cd's en koffiezetapparaten. Ook wil de grootgrutter meer ruimte maken voor vers-artikelen.

De producten die verdwijnen zijn voornamelijk droge kruidenierswaren. Het is volgens de supermarkt-keten niet zo dat die hele bijzondere saus die nauwelijks wordt verkocht het veld moet ruimen. "Er komt vooral minder van hetzelfde. Welke consument heeft er nu immers nog behoefte aan een vierde pot aardbeienjam of dat vijfde flesje koffieroom", meent een AH-woordvoerster.

De productsanering is nodig omdat de onderneming ook alle non-food artikelen in het schap wil plaatsen. "Verkopen we nu dergelijke producten er een beetje bij, straks moeten ze vast deel uitmaken van ons assortiment", aldus de zegsvrouw.

Zowel voeding als non-food artikelen worden in de nieuwe opzet gerangschikt naar eetmomenten. Zo staan straks alle ontbijt-artikelen bij elkaar, net als alles voor de lunch en het avondeten.

Als gevolg van deze mega-operatie, die twee werkdagen in beslag neemt, zal een deel van de supers de maandag na de verbouwing dicht zijn.

Eigen merk

Naast deze drastische assortimentsverandering introduceert Nederlands grootste supermarkt dit jaar een eigen non-food merk. "Het is niet zo dat we straks bijvoorbeeld computers met onze naam erop gaan verkopen, maar bij de voeding-gerelateerde artikelen als bijvoorbeeld een koffiezetapparaat zal dat wel zo zijn."

Terwijl de Zaanse supermarktgigant ontkent dat de grootscheepse ombouw-operatie een reactie is op de nieuwe Konmar-formule van concurrent Laurus, vrezen deskundigen juist dat Albert Heijn hiermee een 'supermarktoorlog' start. "Een prijzenslag is wellicht de volgende stap", verwacht supermarkt-deskundige Gerard Rutte, die meent dat dit voor de consument alleen op de korte termijn interessant is. "De kwaliteit en service gaan hierdoor achteruit."

"Als onze nieuwe winkel-inrichting echt met de ombouw van Konmar te maken zou hebben, dan hadden we het wel eerder gedaan", reageert de woordvoerster, die echter wel toegeeft dat de assortimentsaanpassing te maken heeft met de dagelijkse concurrentie. "Maar dat is dus niet alleen de Konmar. Supermarkten als Deen, Dirk van den Broek en Aldi zijn immers ook onze concurrenten."

"Wat prijsacties betreft? Dat worden er in de nieuwe opzet niet meer. Wel gaan we alle afgeprijsde spullen voortaan bij elkaar zetten. Er komt als het ware een aanbiedingen-straat in onze winkels."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 30 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.