Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 29 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Malafide bureaus bedenken
nieuwe oplichtingsmethode

door Nathan Vos

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
De nep-advertentiebureaus sturen niet langer alleen valse rekeningen, maar weren nu ook zogenaamd andere oplichters voor f85 per half jaar.
AMSTERDAM - Al jarenlang teisteren ze Nederlandse ondernemers met valse facturen, aanmaningen en dreigtelefoontjes: de zogenaamde advertentiebureaus.

Deze malafide bedrijfjes, die zich ook 'grafisch adviesbureau' noemen en vooral vanuit de regio Groningen opereren, maken nietsvermoedende ondernemers wijs dat dezen hun geld schuldig zijn wegens zogenaamd verstrekte advertentie-opdrachten.

De Stichting Eerlijk Zaken Doen (EZD), die al jaar en dag ten strijde trekt tegen deze praktijken, trekt echter opnieuw aan de bel. "Er zijn nu ook 'stichtingen' die die bureaus zogenaamd bestrijden! Maar wij zijn de enige echte", aldus mr. Valentijn Spronk van de EZD, die verbijsterd is over de brutaliteit van de oplichters, die nu zelfs zijn stichting kopiëren.

Sinds kort hebben de malafide advertentiebureau's een hoogst opmerkelijk wapen in de strijd gegooid: een stichting die malafide advertentiebureaus bestrijdt. De stichting Gedupeerden Agressieve Advertentieverkoop levert voor minimaal ƒ85 per half jaar (exclusief BTW) waarschuwingsstickers die lastiggevallen ondernemers op de post kunnen plakken die ze aan de agressieve advertentieverkopers sturen.

Verder biedt de Stichting hulp 'op projectbasis' aan, waarbij voor 25% van het door het malafide advertentiebureau geëiste bedrag, hulp wordt verleend tegen zo'n bureau. Indirect blijkt echter dat de kans groot is, dat SGAA deelneemt in deze bureaus en zodoende van de ondernemer een kwart vraagt van het geld dat ze via een andere omweg zelf eisen.

Na enig speurwerk in het handelsregister komt namelijk aan het licht dat de de eigenaren van de SGAA beiden werkzaam zijn bij het internet-ontwerpbureau Sites2Go. Een onverdacht bedrijf, ware het niet dat het op hetzelfde adres gevestigd is als Mepa BV, waaronder een heel consortium van malafide advertentiebureaus valt.

"Verschillende van deze bedrijfjes, die onder meer luisteren naar de namen Cooper & Lloyd, De Hoek en L & B Grafisch Advies, hebben inmiddels processen verloren waarin ze van ondernemers geld eisten voor zogenaamde advertentie-opdrachten in niet-bestaande blaadjes", weet Spronk.

De bureaus faxen bijvoorbeeld 'opdrachtbevestigingen', waardoor wordt gesuggereerd dat er al eerder een opdracht is verstrekt om advertenties te plaatsen in bijvoorbeeld 'bedrijven-indexen'. Na ondertekening en terugsturing blijkt de 'bevestiging' ineens een opdracht, die vaak tot in de duizenden gulden kan oplopen.

De media, waarin er geadverteerd zou worden, blijven onduidelijk. "Ze kunnen ook nooit hard maken dat er iets verspreid wordt", weet Spronk, die constateert dat de bureaus zich tegenwoordig op internet manifesteren. "Dan hoeven ze geen boekjes te maken en te bewijzen dat ze wel degelijk gelezen worden. Ze zetten gewoon wat op het internet."

Voor internetdiensten worden de meest krankzinnige bedragen gevraagd. Zo vraagt 'Maas periodieken', ook verbonden aan Mepa, ƒ695 voor één maand vermelding op Internet, ƒ495 voor 'steunkleur' (per maand), 350 gulden voor een 'snelkoppeling' en ƒ385 'retoucheringskosten'. Totaal, mét btw: ƒ2.261,88.

De tekst van de facturen en de zogenaamde voorbeeld-advertentietekst, van een bloemenkiosk uit Den Bosch, blijken in precies dezelfde vorm ook terug te komen in facturen van 'De Hoek Grafisch Adviescentrum', die ƒ2,714,25 vraagt voor één maand webvermelding, en 'L & B' grafisch advies, dat een vordering stuurt voor maar liefst ƒ10,633,75 voor vijf maanden op een niet nader genoemde website.

Spronk ziet het, ondanks de krankzinnige bedragen, toch vaak misgaan: "Sommige bedrijven zijn niet alert, zeker in vakantieperiodes, en betalen gewoon, of wachten tot er een aanmaning komt. Wij adviseren ze om gelijk met de Kamer van Koophandel of met ons contact op te nemen." En vooral niét in zee te gaan met de SGAA, die overigens niet terugbelt na een verzoek van deze krant om opheldering over hun werkwijze.

Volgens het handelsregister van de Kamer van Koophandel is Mepa, gevestigd in Groningen, de centrale organisatie in het web van advertentiebureaus. Aan het licht komt ook dat twee andere werknemers van Sites2Go, dat blijkens een rondgang op internet voor de websites van de bureaus verantwoordelijk is, respectievelijk eigenaar van 'Tunt Holding' en 'Noorderlijn Beheer' zijn. Volgens het register zijn die weer eigenaar van Mepa. Verschillende familieleden van deze twee heren zijn ook werkzaam bij Sites2Go.

Bovendien blijkt een van de eigenaren van SGAA, Robert T., ook weer de man achter NL XXXXXX, een advertentiebureau, én Threels Incasso, dat volgens de Stichting Eerlijk Zakendoen namens de advertentiebureaus verhaal komt halen bij de niet-betalende ondernemers. Een advertentie van Threels Incasso op www.cooperzoeker.nl, waar Cooper en Lloyd een 'bedrijvenindex' hebben geplaatst, laat aan duidelijkheid over het onderlinge verband weinig te wensen over.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 29 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.