Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 29 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Ook apk plicht brommer scooter

door Jeroen Hendriks

   
 

DEN HAAG - Minister Pronk (Milieu) wil een jaarlijkse APK-keuring voor brommers en scooters invoeren. Pronk wil daarmee de strijd aanbinden met de enorme geluidsoverlast die opgevoerde brommers veroorzaken. Voor veel burgers is het blèrende geluid van een opgevoerde brommer 'een doorn in het oor'.

De plannen voor invoering van een jaarlijkse brommerkeuring staan in een nog vertrouwelijk concept van het nieuwe Nationaal Milieubeleidsplan (NMP-4), waarover het kabinet binnenkort een besluit neemt.

Het plan van Pronk gaat veel verder dan de invoering van het kenteken voor brom- en snorfieters dat in 2003 wordt ingevoerd. Daarbij moeten brommers worden goedgekeurd alvorens een kenteken wordt afgegeven.

Berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat leren dat door deze keuring op jaarbasis elf doden en 362 gewonden minder zullen zijn te betreuren. Bovendien moet het verplichte kenteken ook een einde maken aan het alsmaar toenemende aantal diefstallen. Jaarlijks worden er ruim 30.000 brom- en snorfietsen ontvreemd.

Bromfietsers krijgen in 2003 geen kenteken wanneer hun tweewieler sneller kan dan de toegestane 45 kilometer per uur. Voor snorfietsen is dat 25 kilometer. Om te voorkomen dat handige sleutelaars na die kentekenkeuring de snelheid van hun brommer en daarmee de geluidsproductie weer flink opvoeren, wil Pronk dat brommers na de verplichte kentekening jaarlijks opnieuw gekeurd gaan worden door speciale keurmeesters van de Bovag.

Minister Netelenbos (Verkeer) is nog niet overtuigd dat de door Pronk gewenste jaarlijkse keuring noodzakelijk is. De bewindsvrouw is niet op voorhand tegen, maar zij kijkt vooral naar de verkeersveiligheid en minder dan haar collega naar de geluidsoverlast. Daarom wil zij eerst de effecten van de verplichte kentekenkeuring op de verkeersveiligheid afwachten voordat er een brommer-apk komt.

Het kabinet gaat de regels en normen voor de toegestane hoeveelheid geluid flink aanscherpen omdat het lawaai in de samenleving steeds groter wordt en onderzoek uitwijst dat dit zeer schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid kan hebben. Omdat opgevoerde brommers een belangrijke lawaaibron zijn, wil Pronk daar speciale aandacht aan besteden middels de verplichte APK-keuring.

De Bovag heeft vraagtekens bij het plan van minister Pronk. "De kosten moeten natuurlijk wel tegen de baten opwegen. Een keuring is hard nodig, maar wij vragen ons af of de keuring voor het in het bezit krijgen van een kenteken niet voldoende is", stelt zegsman R. Boon.

Hij wijst erop dat door deze zogenaamde 'conversiekeuring' al het kaf van het koren zal worden gescheiden. "Bovendien wordt door het kentekenbewijs de handhaafbaarheid voor de politie veel gemakkelijker. Nu moet zo'n ding nog op de rollerbank, maar straks staat gewoon op het kentekenbewijs welke uitlaat en carburateur er standaard op zo'n machine is gemonteerd. Wanneer dit afwijkt, kan de overtreder onmiddellijk op de bon worden geslingerd", aldus de Bovag-woordvoerder.

De pogingen van de Bovag om de eenmalige kosten voor de kentekening te beperken tot maximaal 100 gulden, lijken tevergeefs. Volgens de laatste ramingen bij het verkeersministerie betaalt de eigenaar van een bestaande brommer straks 167 gulden voor de keuring en een kenteken, terwijl kopers voor alleen het kentekenbewijs plus de nummerplaat circa 111 gulden kwijt zijn.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 29 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.