Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 11 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Benzine nog nooit zo duur

Van onze economische redactie

   
 

ROTTERDAM - Shell heeft de benzineprijs gisteren op een nieuwe recordhoogte gebracht. Aan de pomp moest de automobilist maar liefst 4 cent per liter meer betalen. Een liter euro ongelood kost nu ƒ2,77 en super plus komt op ƒ2,89.

Vorig jaar juni nog ging met name de transportsector op de barricades vanwege de torenhoge prijzen. Super plus kostte toen ook ƒ2,89. Euro ongelood was iets voordeliger, ƒ2,74.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x343, 34kb)
Benzineprijs naar record. (Foto: ANP)
Diesel is 1 cent duurder geworden en kost nu ƒ1,81. Dat deze prijs minder snel oploopt, heeft te maken met een accijnsverlaging begin dit jaar. Die is geheel te danken aan de schonere variant die bij de pomp verkocht wordt.

Euro ongelood en super plus zijn sinds begin maart een kwartje duurder geworden. De prijsverhoging van gisteren is de elfde sinds begin maart. In die periode steeg de prijs van diesel met ongeveer 7 cent. Als marktleider Shell de prijs van brandstof verhoogt, volgt de concurrentie doorgaans.

Volgens Shell zijn er verschillende factoren die van invloed zijn op de brandstofprijs. In de Verenigde Staten is een grote vraag naar benzine nu het zomerseizoen voor de deur staat. Omdat de Amerikaanse raffinaderijen niet meer aan de vraag kunnen voldoen, kopen oliemaatschappijen benzine in Europa. Bovendien zijn de benzine- en dieselvoorraden in de VS erg laag.

Aan de raffinagekant is het aanbod van benzine kleiner omdat verschillende fabrieken stilliggen wegens onderhoud.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 11 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.