Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 13 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Montoya nog zonder pitstop

door Coo Dijkman

   
 

IMOLA - De Grand Prix van Brazilië viel dit jaar op 1 april en derhalve zag Formule 1-coureur Jos Verstappen zijn kans waar om zich als lolbroek te presenteren. De Arrows-coureur liet doorschemeren dat hij in gesprek was met wereldkampioen Ferrari. Weliswaar trapten de media niet in het doorzichtige geintje dat Verstappen met de RTL-televisieploeg had opgezet, maar bij zijn fans rezen toch de twijfels.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x366, 26kb)
In de GP van Brazilië gooit de Colombiaanse coureur Juan Pablo Montoya hoge ogen door de leiding te nemen en wereldkampioen Michael Schumacher achter zich te houden. (Foto: EPA)
Gisteren aan de vooravond van de Grand Prix van San Marino op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari moest de grappenmaker er nog om lachen. "Ik heb ongelofelijk veel reacties op dat Ferrari-verhaal gehad. Meer zelfs dan op de botsing met Montoya. Iedereen had het er over. Sommigen waren ook boos, maar dan vooral omdat zij teleurgesteld waren dat het niet waar was."

Verstappen kwam ook nog even terug op de botsing in Brazilië met koploper Montoya, die beduidend minder lollig was. Verstappen werd voor de botsing door de FIA beboet met 15.000 Amerikaanse dollars. Het team ging tegen die boete in beroep, maar trok het beroep later weer in. Waarom? Verstappen: "Het is niet doorgezet om politieke redenen. Je hebt er niets aan als je mensen tegen je in het harnas jaagt, al denk je in je recht te staan. Bovendien bestaat de kans dat de straf harder uitvalt als je in beroep gaat, met zelfs de mogelijkheid van een race schorsing." Verstappen verwacht overigens dat die boete door het team wordt betaald. Daarentegen zal hij de boete van $ 2500 voor te hard rijden door de pitstraat wél voor zijn rekening moeten nemen.

Hoewel Williams' technisch directeur Patrick Head de schuld van de botsing duidelijk bij Verstappen legt, is zijn verklaring enigszins krom. Hij verwijst naar het openbaar verkeer, waarin de verantwoordelijkheid altijd ligt bij de persoon die achter iemand rijdt. Alsof racen met het wegverkeer te vergelijken valt. Verstappen legde nogmaals uit dat toen hij op het moment dat hij ruimte maakte voor de Williams-BMW van koploper Montoya 60 kilometer minder hard reed en 25 meter eerder remde dan de ronde ervoor. Desondanks knalde hij achterop de leider in de wedstrijd. Het viel hem daarbij op dat Montoya en diens teamgenoot Ralf Schumacher "om een of andere reden eerder moeten remmen. Maar waarom weet ik ook niet".

Het incident werd gisteren nog even bij Montoya ter sprake gebracht, maar de Colombiaan wenste er niet meer aan herinnerd te worden. Wat hem betreft was het een gewoon race-ongeluk en hij is dan ook niet boos op de Nederlandse coureur, die hem al zijn excuses heeft aangeboden. De sensationeel snelle Montoya, die afgelopen week even in Nederland was op verzoek van sponsor Nortel, beschouwt de race in Brazilië vooral als een opsteker. Voor het team en voor zichzelf. Op het natte Imola waar dit weekeinde de Europese serie van het grandprixcircus begint, stond hij dan ook in het middelpunt van de belangstelling. De geblokte en goed gebekte Montoya moest er eigenlijk om glimlachen.

Zo redeneerde de Formule 1-rookie die in de eerste drie races nog altijd de finish niet wist te bereiken: "In feite is er aan mijn situatie niets veranderd. Het enige extra dat die race in Brazilië mij heeft gegeven, is dat ik een goede job heb gedaan. Bewezen is daar ook dat de wagen in staat is races te winnen. Maar verwacht nou niet meteen dat ik in Imola ook weer op kop zal rijden. Ik moet nog zoveel leren. Ik verlies alleen al in de eerste training te veel tijd, omdat ik de circuits nog moet verkennen. In de Formule 3000 heb ik eens op Imola gereden, maar dat duurde maar vijf rondjes, omdat ik crashte. Ook het op tijd remmen en de banden sparen, moet ik nog onder de knie krijgen. En ik weet niet of jullie het weten, maar ik moet in de Formule 1 nog steeds mijn eerste pitstop maken..."

Vandaag is het vrijdag de dertiende (!) en dan zal Jos Verstappen snel aan de weet komen of de nieuwe voorwielophanging van zijn Arrows A22 hem goed of slecht is gezind. De nieuwe constructie waarvan het team er nog maar een heeft gefabriceerd, dient het vervelende onderstuurprobleem van de wagen te verhelpen. En onderstuur is op Imola met zijn vele chicanes een gruwel voor de rijders. "We hebben die nieuwe ophanging getest op Magny-Cours, maar een goede vergelijking met de vorige hebben we helaas niet kunnen maken. Ten eerste zou het vijf tot zes uur hebben geduurd om te wisselen en bovendien was het die dag heel nat. Ik heb de gok genomen er hier toch mee te rijden. Mocht ik langzamer blijken te zijn dan Enrique (Bernoldi, zijn teamgenoot), die nog met de oude ophanging rijdt, dan kunnen we mijn wagen nog altijd terugbouwen", aldus Verstappen.




 


vr 13 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.