SCHIPHOL - Onder strenge veiligheidsmaatregelen verzorgt KLM sinds kort via Schiphol dagelijks wereldwijd voor enkele honderden miljoenen guldens transporten van diamanten en andere edelstenen vanuit Antwerpen. De internationale diamanthandel acht de Belgische luchthavens niet langer veilig genoeg voor hun waardevolle transporten.
|
Antwerpen, wereldcentrum voor de diamanthandel.
|
Recente (bijna)overvallen waren aanleiding voor de Hoge Raad voor Diamant (HRD) op zoek te gaan naar alternatieve transportmogelijkheden voor de reguliere diamantvluchten via de luchthaven Zaventhem bij Brussel. De HRD zegt dat KLM één van de kandidaten is, maar verschillende officials van de luchtvaartmaatschappij hebben tegenover deze krant bevestigd dat de KLM het vervoer van edelstenen inmiddels definitief in de wacht heeft gesleept.
De diamanttransporten vanuit Antwerpen, wereldcentrum voor diamanthandel en -bewerking, zijn dagelijks goed voor 100-200 miljoen. De opdracht betekent voor de KLM een enorme opsteker. Door de recente mkz-crisis is het vervoer van dieren bijvoorbeeld vrijwel volledig stil gevallen. Waardetransporten zijn voor de luchtvaartmaatschappij bovendien zeer lucratief; de ruimte die wordt ingenomen is klein terwijl de opbrengsten hoog zijn.
Voor de douane en de Koninklijke Marechaussee op Schiphol betekent de KLM-opdracht extra werk aan onder andere veiligheidsmaatregelen. De KLM zelf heeft inmiddels de strengst mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen rond de vluchten, waarbij zowel geslepen en ongeslepen diamantzendingen aan boord worden meegenomen. Hoe het transport tussen Antwerpen en Schiphol is geregeld, blijft vooralsnog onbekend. "Op grond van het karakter van dat soort transporten zijn we terughoudend met bijzonderheden", zei KLM-woordvoerder Hugo Baas.
De waardetransporten verliepen al jarenlang hoofdzakelijk via de Brusselse luchthaven Zaventhem. Die luchthaven wordt echter te onveilig bevonden voor de diamantzendingen.
Yoeri Steverlynck, woordvoerder van de diamantsector zei gisteren dat de KLM alert heeft gereageerd op de zoektocht naar transportmogelijkheden.
De internationale diamanthandel heeft volgens Steverlynck ook in België naar luchthavens dichterbij het diamantcentrum Antwerpen gekeken. Alternatieven voor Zaventhem en de nieuwe keuze Schiphol waren Charleroi en Deurne, vlakbij Antwerpen. Uiteindelijk is voor de luchthaven bij Amsterdam gekozen vanwege de voordelen van Schiphol als knooppunt. "Wij voeren handel met meer dan negentig landen", aldus de woordvoerder van de diamantairs.
Begin april mislukte op het nippertje een overval op een geldtransport op de luchthaven Zaventhem. De daders van de overval konden op eenvoudige wijze, door een gat in de omheining te knippen, op het terrein van de luchthaven komen. Sindsdien liggen de geld- en andere waardetransporten er stil. Omdat het voor de diamanthandel een rustige periode is, maakt dat op dit moment niet veel uit. Maar volgens de HRD beginnen vanaf volgende week de transporten weer.
Ook Schiphol is niet voor overvallen op waardetransporten gespaard gebleven. Bij een spectaculaire overval, vele jaren geleden, werd uit een taxiënd vliegtuig op weg naar de startbaan, midden op het streng bewaakte luchthaventerrein, een grote goudvoorraad geroofd. De daders die het vliegtuig tot stoppen dwongen, werden nimmer gepakt. Evenmin is ooit duidelijk geworden hoe groot de buit toen is geweest.
Hoe de beveiliging rond de KLM-vluchten op Schiphol en in de KLM-toestellen is geregeld, wordt niet meegedeeld. De diamantsector wilde van de autoriteiten op de Belgische nationale luchthaven extra escortes en was bereid daarvan de kosten te betalen. De Belgische autoriteiten bleven echter bij hun mening dat de beveiliging voldoende is geregeld.