AMSTERDAM - FNV Bondgenoten spant tegen de KLM een kort geding aan vanwege het niet naleven van de cao-afspraken over deeltijdwerk. Het geding dient eind deze maand.
|
JOSÉ SMEETS
|
De gewraakte 'vier keer negen'-regeling (vier dagen per week negen uur werken) betreft met name het kantoorpersoneel. Het gaat hierbij om ongeveer 4000 mensen. Onder de bewuste cao-grondpersoneel vallen in totaal 17.000 werknemers.
Bondgenoten-bestuurder José Smeets benadrukt dat het om een cao-afspraak gaat die al in 1995 zou zijn gemaakt. "Toen al erkende ook de KLM dat de stijging van het aantal tweeverdieners een betere balans tussen werk en privé verlangt. Ze geven nu niet thuis met het argument dat het verlies aan productiviteit te groot zou zijn."
De KLM ontkent de afspraak. "Er is toen alleen afgesproken een studie te verrichten, meer niet. Over definitieve invoering ervan is mij niets bekend. De FNV moet verder goed beseffen dat er weinig bedrijven in ons land zijn met zo'n complexe roostersystematiek als de KLM", aldus directiewoordvoerder Bart Koster. "We wachten dan ook rustig de uitspraak af."
De vier keer negen-regeling houdt in, dat werknemers 90% gaan werken en 10% loon inleveren. Tevens moeten op jaarbasis zeven atv-dagen worden ingeleverd. Naast het kort geding voert FNV Bondgenoten ook een bodemprocedure tegen de KLM over algemene invoering van deeltijdwerk. "De Deeltijdwet stelt dat elk verzoek op individuele basis moet worden bekeken. Nu wordt iedereen afgewezen", zegt Smeets.
Volgens haar is een struikelblok de eis van de KLM om precies vast te leggen welke functies in aanmerking komen voor deeltijdwerk. "Terwijl wij dat juist aan de medezeggenschapscommissies en de chefs willen overlaten."
Recent verloor de KLM een rechtszaak over de rechtspositie van vast cabinepersoneel, dat vroeger via een standby-contract werkte. De luchtvaartmaatschappij liet deze werknemers onderaan de loonschalen beginnen, ondanks dat ze jarenlange ervaring hebben.
Voor sommige oudere medewerkers betekent dit niet alleen een starter-salaris, maar ook het mislopen van het recht op een vut-regeling. Hiervoor is minimaal een vast dienstverband van tien jaar vereist. De rechter gaf uiteindelijk de vier procederende stewardessen gelijk en sommeerde de KLM hen minstens in te schalen op vijf jaar ervaring.
Smeets kreeg gisteren tijdens een werkbezoek aan de KLM bijval van FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Volgens hem moet de KLM-directie "zich minder met allianties en internationale strategie bezighouden en meer met de eigen organisatie".
De KLM is niet erg onder de indruk van deze kritiek. "Elke KLM'er beseft dat een alliantie van levensbelang is voor het concern. Komt die er niet dan lopen we de kans te worden overgenomen of we vallen om zoals het Belgische Sabena. In dat geval hoeft meneer De Waal zich helemaal niet meer druk te maken over arbeidsvoorwaarden", aldus Koster.
Verder zouden volgens de FNV de duizenden werknemers bij de bagage-afhandeling, incheckbalies en op het platform een te hoge werkdruk hebben. Feit is dat het ziekteverzuim bij genoemde onderdelen ver boven het landelijk gemiddelde ligt. De Waal: "Centraal staat bij de KLM de steeds snellere afhandeling van vliegtuigen en het verbeteren van de service aan de klant. De arbeidsomstandigheden hebben onvoldoende prioriteit."