Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 12 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Afkoelingsperiode
in spoorconflict

door Jeroen Hendriks en

   
 

DEN HAAG - Minister Netelenbos heeft alle ruziënde partijen in het spoorconflict met klem opgeroepen een afkoelingsperiode in acht te nemen en niet meer te staken. De bewindsvrouw hoopt dat de verhitte onderlinge verhoudingen na een pauze van anderhalve week voldoende genormaliseerd zijn om alsnog tot een akkoord te komen.

Volgens premier Kok zal minister Netelenbos de komende dagen achter de schermen al haar invloed aanwenden om te proberen de partijen weer om tafel te krijgen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (341x512, 22kb)
Een fietser steekt het spoor over ter hoogte van station Voorhout. (Foto: ANP)
De Tweede Kamer gaf na de oproep direct het goede voorbeeld door twee geplande vergaderingen met de bewindsvrouw over het heikele onderwerp af te blazen. Ook de strijdende partijen reageerden positief op het verzoek van de minister. De radicale vakbond VVMC, die gisteren voor de derde keer binnen een week het spoor in ons land plat legde, wil wel dat Netelenbos de 'radiostilte' gebruikt om alle partijen weer om de tafel te krijgen.

Er reden gisteren, ondanks dat de VVMC zich erop beroept verreweg de grootste vakbond te zijn, meer treinen dan tijdens de spoorstakingen van de FNV vorige week. Weliswaar bleven intercity's op de meeste trajecten in de remise staan, de stoptreinen reden in veel gevallen tweemaal per uur. De NS schat dat dertig procent van de treinen gisteren gewoon vertrok en dat iets minder dan de helft van het personeel staakte. De treinstaking zorgde opnieuw voor extra lange files.




 


do 12 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.