Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 12 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Dodentruck Dover
lokkertje douane

door Jolande Westdorp en Huib Boogert

   
 

ROTTERDAM/DOVER - De vrachtauto waarin op 18 juni van het vorige jaar 58 Chinezen stierven, was niet de enige truck waarmee die avond illegalen werden gesmokkeld. Tijdens dezelfde dramatische overtocht van de veerboot European Pathway vanuit Zeebrugge naar Dover bevond zich een tweede Nederlandse vrachtwagen aan boord, waarin eveneens tientallen Chinezen waren verstopt.

De organisator van dit transport lijkt ook in dit geval de Nederlands-Turkse bende die volgende week in Rotterdam op beschuldiging van mensensmokkel en doodslag terechtstaat.

Drugs

Er zijn verdenkingen dat de eerste vrachtauto bewust is 'geofferd' door de autoriteiten te tippen. Voor de criminele organisatie was de tweede vrachtwagen belangrijker, omdat zich daarin behalve de illegalen een kostbare lading drugs zou hebben bevonden.

Het verschil met de beruchte 'dodenrit' is echter dat de rit van deze vrachtauto niet begon bij een loods in het Rotterdamse Waalhavengebied, maar bij een wegrestaurant langs de snelweg A16.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (511x430, 39kb)
Reconstructie van de situatie in de truck. (Foto: EPA)
De tweede truck, waarvan de cabine niet was beletterd, werd bij het verlaten van de veerboot in Dover niet door politie of douane gecontroleerd. Op ruim een half uur rijden van de Britse havenstad brachten handlangers van de bende het voertuig volgens afspraak tot stilstand.

Vervolgens haalden zij de Chinese illegalen uit de truck en voerden hen in geblindeerde busjes af. Een of twee dagen later is de vrachtauto via dezelfde veerdienst terug naar ons land gegaan.

Deze gegevens zijn afkomstig uit het dossier van een Chinese vrouwelijke tolk, Ying G. (29), die onlangs in het Britse Maidstone terechtstond wegens deelname aan een criminele organisatie en medeplichtigheid aan mensensmokkel. Zij werd vorige week tot zes jaar veroordeeld.

Ying G. stond tegelijkertijd terecht met de Hollandse chauffeur van het dodentransport, Perry W. (33) uit Capelle aan den IJssel. Hij kreeg veertien jaar cel opgelegd.

Fax

Ook aan Nederlandse kant zijn aanwijzingen voor zo'n schaduwtransport. Bij een van de advocaten van de Dover-verdachten kwam vorig jaar al een mysterieuze fax binnen waarin vrij uitgebreid werd gerept over een mensensmokkel-transport dat (ook op zondagmiddag 18 juni 2000) zou zijn begonnen, maar dan bij het A16-wegrestaurant De Gouden Leeuw bij Zevenbergschen Hoek. De afzender van deze fax is altijd anoniem gebleven. De inhoud verwijst kennelijk naar het tweede transport.

Opmerkelijk is ook dat de Nederlandse politie in de bezittingen van een belangrijke 'Rotterdamse' Dover-verdachte het telefoonnummer van de immigratiedienst in Dover heeft gevonden. Of hij dat nummer op die 18e juni 2000 heeft gebeld, hebben politie en douane in Engeland nooit willen vertellen.

De parallel-smokkel kan tevens de verklaring vormen voor een onbekend gsm-nummer dat zowel Perry W., Ying G. als een van de dode Chinezen bij zich had. Van wie dat nummer was, is nooit opgehelderd. Er zijn aanwijzingen dat het het gsm-nummer van de chauffeur in de tweede vrachtauto betrof.

Waarom de truck van Perry W. direct in Dover aan de kant werd gezet en het andere Chinezen-transport niet, is onduidelijk. Verondersteld wordt dat de douane of de immigratiedienst over W.'s transport is getipt, met de bedoeling om de aandacht van de andere vrachtwagen af te leiden. Politie en douane in Dover willen hierop niet reageren.

Advocaten van de Nederlandse verdachten kennen de gegevens uit het Engelse dossier van G. niet. Officier van justitie mr. J. Klunder meldde gisteren hetzelfde.




 


do 12 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.