Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 30 maart 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Joint venture KLM en UTC voorlopig van de baan

door ARNOLD BURLAGE

   
 

SCHIPHOL - De joint venture tussen de KLM Technische Dienst en United Technologies Corporation (UTC) is voorlopig van de baan. Wat de grootste aanbieder van 'kop tot staart' vliegtuigonderhoud moet worden, blijkt te ingewikkeld om nu al op de wereldkaart te zetten.

De KLM-directie blijkt daarmee voor de tweede keer in korte tijd te hoog te hebben gegrepen met een voorgenomen samenwerking. De theorie blijkt ook met het verzelfstandigen van de KLM TD in een monsterverbond verder te reiken dan de praktijk van die op zich vooruitstrevende allianties.

Het gevolg is dat de KLM Technische dienst voorlopig bedrijfsonderdeel van de KLM zal blijven. De meer dan 5000 technici van de KLM, die de verzelfstandiging als een bedreiging zagen, blijven daardoor tot hun grote vreugde eveneens in KLM-dienst.

"De joint venture met UTC blijft zeker het doel. Maar de juridische, fiscale en ook de sociale verschillen zijn te groot om al op dit moment handtekeningen onder de principe-overeenkomst te zetten", aldus KLM-directiewoordvoerder Hugo Baas.

Eerder strandde een fusie met British Airways omdat die op de valreep niet haalbaar bleek vanwege met name luchtvaartpolitieke gevolgen. Knelpunt vormden bijvoorbeeld luchtvaartakkoorden, die door landen onderling worden gesloten. Vliegrechten van en naar Schiphol kunnen ook (nog) niet vanuit Engeland voor ons land worden geregeld.

De onderhandelingen over de vergaande joint venture van KLM en United Technologies Corporation (UTC) verliepen eind vorig jaar nog vlotter dan werd verwacht. De KLM-directie liet toen weten dat de samenwerking niet in fasen maar in één keer zou worden gerealiseerd.

Maar nu blijkt de luchtvaartmaatschappij zich te hebben verslikt. "Zoveel verschillende bedrijfsonderdelen in zoveel twaalf of dertien verschillende landen hebben, naarmate de afronding meer in zicht kwam, duidelijk gemaakt dat voor een zorgvuldige afweging meer tijd nodig is", aldus de KLM in een toelichting, waarin geen andere tijdslimiet wordt genoemd.

"Het voornemen om het Master Investment and Transaction Agreement (MITA), het uiteindelijke akkoord, nog dit voorjaar te tekenen, is van de baan. Er is evenmin zicht op wanneer dat wel het geval zal zijn. Een aantal onderwerpen is nog onvoldoende uitgewerkt, waardoor zowel UTC als de KLM nu nog geen definitieve beslissing kan nemen", aldus KLM-official Hugo Baas.

De KLM-directie benadrukt in interne mededelingen "dat pas een beslissing kan worden genomen wanneer alles goed is uitgewerkt en afgewogen" en dat het personeel ervan mag uitgaan "dat zorgvuldig met onze KLM-belangen en uw privé-belangen wordt omgegaan".

De nieuwe onderneming, gedoopt met de codenaam NewCo(mpany), zou zijn hoofdzetel op Schiphol krijgen. De KLM wil de volledige technische dienst met ƒ1,8 miljard omzet en 5000 medewerkers voor de nieuwe joint venture inbrengen. Naast de hoofdzetel was op Schiphol ook één van de onderhoudscentra gepland, een garantie voor het voortbestaan van de huidige omvang van de KLM Technische Dienst. Het TD-personeel zou direct in dienst komen van de nieuwe onderneming.

De joint venture wordt, als die doorgaat, in principe opgezet met 'gesloten' beurzen. "Cash komt er niet aan te pas", legde KLM-directeur Peter Hartman kort geleden nog uit. Het is de bedoeling dat de waarde van de KLM technische dienst gelijk is aan de UTC-inbreng, waartoe onder meer de vliegtuigmotoren-onderhoudcentra Pratt & Whitney en vliegtuigcomponentenbedrijf Hammilton Sundstrand behoren.




 


vr 30 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.