Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 30 maart 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Zeker tien schepen 'aan de
ketting' in Amsterdam

door Frank Roos

   
 

AMSTERDAM - De Amsterdamse haven dreigt meer en meer een parkeerplaats te worden van internationale vrachtschepen die om uiteenlopende redenen niet meer kunnen uitvaren. Honderden bemanningsleden zijn daarvan momenteel de dupe.

Zeker tien zeereuzen liggen al lange tijd aan de ketting. De opvarenden krijgen geen gage doorbetaald en zien hun proviandkasten steeds leger worden. De meeste schepen mogen de haven niet verlaten wegens betalingsachterstanden of omdat ze in erbarmelijke conditie verkeren.

De uitzichtloze situatie van de zeelieden is voor de internationale bond van zeevarenden ITF reden aan de bel te trekken. Coördinator Ruud Touwen vindt de positie waarin de bemanning verkeert schandalig. "Ze worden door hun rederijen volledig aan hun lot overgelaten."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x377, 28kb)
Schip aan de ketting.
Touwen: "De eigenaar maakt zich niet druk over de veiligheid van de schepen. Nederland is echter heel streng in het toezicht, waardoor steeds vaker bulkcarriers de haven niet meer mogen verlaten. Amsterdam moet oppassen niet langzaam vol te lopen met deze wrakken."

Bij de Scheepvaartinspectie bevestigt inspecteur Kamstra de ontwikkeling die zich in Amsterdam voordoet. "Steeds vaker stuiten we op schepen die op tal van punten niet aan de eisen voldoen. Vooral op het onderdeel veiligheid zijn veel aanmerkingen. Ik heb deze situatie nog niet eerder meegemaakt."

De bemanning van de Turkse bulkcarrier A. Hazer, die in de Vlothaven ligt, is somber over de vooruitzichten. Het ruim van hun schip ligt vol schroot, maar naar de mening van Touwen van ITF behoort het schip ook tot het oud ijzer. Er zijn tal van gebreken waardoor de veiligheid van de opvarenden in het geding is. De Scheepvaartinspectie geeft geen toestemming uit te varen zolang de noodzakelijke reparaties niet zijn uitgevoerd.

Het Amsterdams Havenbedrijf bevestigt het grote aantal vrachtschepen dat in de haven stilligt. Drie ervan worden 'gegijzeld' in opdracht van banken die van de reders achterstallige betalingen verlangen. Één ligt al bijna twee jaar in Amsterdam-Noord vast.

Touwen vindt het erg kwalijk dat de bewuste schepen in Amsterdam druk gebruikte ligplaatsen in beslag nemen. "De haven heeft geen onbeperkte capaciteit voor schepen van dit kaliber", zegt hij.

In het belang van de bemanning dringt ITF aan op snelle afvaart van de schepen. Nederland wordt vooral door schuldeisers gezien als een prima plaats om de schepen aan de ketting te leggen. Touwen: "De reders maken echter zelden haast met het vereffenen van hun schulden. Ik vind het zeer dubieus dat schepen van een werf in Korea hier vastgehouden worden. We moeten die problemen niet naar ons land halen."




 


vr 30 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.