Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 22 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Laurus na dramatisch jaar klaar voor strijd met AH

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

AMSTERDAM - Laurus zet alles op alles om de slag met concurrent Albert Heijn niet te verliezen. De supermarktonderneming wil met de nieuwe Konmar-formule marktaandeel van Nederlands grootste grootgrutter afsnoepen. "Alle winkelmedewerkers worden nu getraind om de consument straks op een heel speciale manier te benaderen", zegt bestuursvoorzitter Ole van der Straaten. Hoe bijzonder speciaal is? "Dat moet u over enkele weken zelf maar ervaren, half mei gaan de eerste tien Konmar-winkels nieuwe stijl open", reageert de topman vol vertrouwen.

Van der Straaten wil weinig kwijt over de nieuwe supermarkten. Zo zijn zelfs de locaties waar de eerste vestigingen worden geopend nog altijd strikt geheim. "Je moet de concurrentie niet te vroeg wijs maken." Eén ding lijkt hij echter buitengewoon graag te willen melden: "Bij de Konmar heeft de klant straks geen kaart nodig heeft om korting te krijgen." Bij Albert Heijn ligt dat met de bonuskaart immers wel anders. In plaats van een kortingskaart krijgt de consument bij de nieuwe supermarkten van Laurus een beloningskaart. "Als hij extra veel van iets koopt, wordt hij daarvoor beloond."

Gemiddeld gaan Nederlanders 15 keer per maand naar de supermarkt. "Hoewel ze een favoriete winkel hebben, doen ze boodschappen bij drie verschillende supers", weet de bestuursvoorzitter. "Ze moeten dus vaker bij ons komen", luidt zijn simpele redenering.

Vorig jaar besloot Van der Straaten als nieuwe topman van het supermarktconcern drastisch te gaan snijden in de vele winkelformules van de onderneming. Alle verschillende winkel-formules van Laurus als Edah, Super de Boer en Nieuwe Weme worden omgevormd tot Konmar. Ook wordt het aantal medewerkers gehalveerd, gaat het aantal hoofdkantoren van vijf naar drie en het aantal distributiecentra van 15 naar 5.

Dat deze saneringsoperatie niet voor niets is, blijkt wel uit de resultaten van vorig jaar. Het supermarktbedrijf boekte in 2000 na afschrijving van goodwill en een reorganisatievoorziening van EUR115 miljoen, een verlies van EUR53 miljoen. De winst voor afschrijving en reorganisatiekosten kwam uit op EUR 75 miljoen, dat is beduidend lager dan deEUR112 miljoen die over 1999 werd behaald. De winst per aandeel daalde van 0,91 naar EUR0,58.

"Ik ben blij dat dit beroerde jaar na deze presentatie eindelijk achter ons ligt", reageert Van der Straaten op de jaarcijfers. Het enige lichtpuntje is de 14% omzetstijging tot 6379 miljoen. Dit komt voornamelijk door de acquisitie van de Groenwoudt groep.

Er was nogal wat mis bij de supermarktgroep. De verschillende formules concurreerden met elkaar, haalden hun spullen bij verschillende fabrikanten, werkten met verschillende distributeurs: "Al met al rezen de kosten de pan uit", zegt de topman. Ook de prijzenoorlog die vooral begin vorig jaar de gehele branche in de greep had, is een belangrijke oorzaak voor de slechte resultaten.

In Spanje draaide Laurus dramatisch slecht door een groeiend aantal niet verkochte producten. Veel artikelen verdwenen daar in de zakken van het personeel of werden om andere reden vroegtijdig van het schap gehaald. Ook viel de kerstomzet daar erg tegen. Een nieuw management moet in Spanje nu orde op zaken stellen.

Vanwege veel onzekere factoren door het transformatieproces doet Laurus geen beloftes voor dit jaar. De bestuursvoorzitter durft daarentegen wel verder in de toekomst te kijken. "Vanaf 2002 moet de nettowinst voor afschrijving van goodwill tenminste 20% stijgen."




 


do 22 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.