Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
do 22 maart 2001  
---
Telegraaf-i
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
Vraag & Aanbod 
Veiling 
Koopjesjager 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM Cityhopper voert productie drastisch op

door ARNOLD BURLAGE

   
 

SCHIPHOL - KLM Cityhopper, de 100% regionale dochtermaatschappij van KLM, gaat in het komende jaar, gespreid over drie seizoenen, de productie drastisch opvoeren. De vloot wordt uitgebreid met acht toestellen en het aantal passagiers zal naar verwachting stijgen van de huidige 2 miljoen naar zeker 2,7 miljoen.

Elfrieke van Galen, directeur van KLM Cityhopper, de enige en eerste vrouw aan het hoofd van een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, stelt die groei met trots in het vooruitzicht. "We zijn er klaar voor, onze operatie is in kosten sterk afgeslankt, tegelijk met een verbetering van het product voor de passagier. De groei van KLM Cityhopper moet nu vooral uit de omzet komen", zegt zij.

Het bedrijfsresultaat van KLM Cityhopper wordt volledig in de resultaten van de moedermaatschappij geconsolideerd. De regionale dochtermaatschappij, die 700 medewerkers telt, heeft de jaaromzet de afgelopen acht jaar verdubbeld tot ƒ500 miljoen en die zal naar verwachting de komende anderhalf jaar met liefst 30% doorgroeien.

KLM Cityhopper is misschien wel de enige luchtvaartmaatschappijen die zelf geen tickets verkoopt. "Wij verhuren uitsluitend vliegtuigen en bemanningen, merendeels aan de KLM en tegen marktconforme tarieven", verduidelijkt de directeur.

Het concept van de KLM met het groeiende KLM Cityhopper wordt steeds duidelijker: een volwassen regionale luchtvaartmaatschappij, opererend vanaf het knooppunt Schiphol, naast partners als het Noorse Braathens, KLM Alps, KLM Exel en andere maatschappijen vanuit hun thuismarkten met passagiers voor KLM-vluchten.

De regionale dochtermaatschappij van de KLM heeft voor de nu geplande groei onverwachte kansen. De Duitse maatschappij Eurowings, die jarenlang van en naar Duitse bestemmingen de aanvoer van intercontinentale KLM-passagiers verzorgde, bouwt die activiteiten af nu Lufthansa een belang in die KLM-partner heeft gekregen.

"We nemen die vluchten in opdracht van de KLM over, te beginnen met Bremen, daarna volgen de andere bestemmingen. Voor die extra vluchten naar Duitse bestemmingen is uitbreiding van de vloot met 8 toestellen noodzakelijk. Onze voorkeur gaat uit naar de Fokker F70- en F100-toestellen. Al bestaat de Fokker-vliegtuigfabriek niet meer, de technische nazorg en ondersteuning, die bij Stork is ondergebracht, voldoet erg goed", zegt de directeur van KLM Cityhopper.

"Natuurlijk denken we ook aan vernieuwing van onze vloot. We beginnen ons daarvoor te oriënteren, de beslissing valt voor 2005", vervolgt Elfrieke van Galen. "De vliegtuigkeuze zal gaan om toestellen tussen de 70 en 110 zitplaatsen. Maar veel zal uiteindelijk van de ontwikkelingen afhangen. Wat wij constateren is dat ook de passagiersstromen op tot dusverre zogenaamde dunnere routes steeds groter worden", verduidelijkt zij.

Het gaat goed met de regionale luchtvaart. Elfrieke van Galen: "De regionale luchtvaart scoort zelfs iets meer groei dan de nationale maatschappijen. De groei heeft ook te maken met de consolidatie in Europa. Advocatenkantoren, bouwbedrijven, accountantsfirma's, bijvoorbeeld, die gaan samenwerken binnen Europa hebben stuk voor stuk effect op ons vervoersaanbod. Opmerkelijk is ook de relatief jonge leeftijd van het merendeel van onze passagiers, die ligt tussen de 30 en de 45 jaar."




 


do 22 maart 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.